راهپیمایی مردم روستای طنجور به مناسبت عید غدیر


 مردم ولایت مدار روستای طنجور روز جمعه که مصادف با عید غدیر خم بود برای پاسداشت این روز بزرگ و عید ولایت و امامت یک راهپیمایی باشکوهی براه انداختند. این راه پیمایی در خیابان اصلی روستا با زنان و مردان و جوانان و نوجوانان فهیم ولایت مدار برگذار گردید. بعد از راهپیمایی مراسم جشن عید سعید غدیر را در حسینیه روستا برگذار نمودند. خداوند به همه آنها سلامتی و عاقبت به خیری عطا فرماید.

 

 

 

 

گروه سرود بسیجیان پایگاه خواهران روستای طنجور

 

 

 

 


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : جمعه 16 تير 1402
زمان : 13:32
امید سرشاخه آرزوها


 

طی دو روز گروه جهادی روستای طنجور قسمتی از کارهای عمرانی ساختمان زائران امامزاده یوسف (ع) جوشکاری و دیوارچینی نمودند. 

 

 

 

 

 

 


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : یک شنبه 11 تير 1402
زمان : 18:53
خار و علف چینی فضای سبز محوطه امامزاده


روز حمعه مورخه 1402/3/26گروه جهادگر روستای طنجور دور هم جمع شدند و با داس برقی و بیل و ... علف ها و خارهایی که بین درختان رشد کرده بودند و عملا رهگذران را اذیت می کردندچیدند و به بیرون از محوطه انتقال دادند. برای همه آنها آرزوی سلامتی داریم و برای روح اموات همه آنها صلوات با فاتحه می خوانیم.

 

 

 

 

 

 

 

 


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : جمعه 26 خرداد 1402
زمان : 17:10
راه عاقبت به خیری


 

 

 

 

 

چگونه عاقبت به خير شويم و اصولاً عاقبت به خير شدن چيست؟

نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : چهار شنبه 3 خرداد 1402
زمان : 18:51
رحمت الهی


خدا را سپاس می گوئیم که از بیکران رحمتش خلق را بی نصیب نمی کند. 

گروه جهادی روستای طنجور دنبال دیوار چینی جنوب امامزاده را کار کردند. خداوند به همه آنها سلامتی عطا فرماید.

 

 

 


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : چهار شنبه 3 خرداد 1402
زمان : 15:15
برنامه کارهای عمرانی امامزاده یوسف(ع) روستای طنجور سال 1402


برنامه کارهای عمرانی امامزاده یوسف(ع) روستای طنجور در سال 1402

1- دیوار کشی دور تا دور محوطه امامزاده و قبرستان به شکلی که این دو قسمت از همدیگر تفکیک شوند. مزایای این کار محدوده قبرستان و امامزاده مشخص خواهد شد و کسی دیگر نمی تواند در محوطه ایکه مربوط و متعلق به امامزاده یوسف(ع) می باشد، در دفن میت اقدام نمایند.

2 - ساخت دو اتاق در طرفین ساختمان امامزاده برای سرویس دهی به زائران و امورات اداری.

3 - نازک کاری سالن زائران به صورت سنتی که حدود چهارصد متر مربع می باشد.

4- - کاشت حدود شصت اصله درخت در محوطه امامزاده و دویست نهال شمشاد در ضلع غربی زمین چمن.

5 - محوطه سازی(تسطیح، فرش، ساخت آلاچیق و آبنما) در بین فضای سبز محوطه

6 - ساخت نرده روی دیوار ها همراه با نصب ورق برای نوشتن شعائر اسلامی.

7 - ساخت غسالخانه با تمام امکانات

8 - تفکیک محوطه اسفالت با فضای سبز با جدول گذاری

9- پی گیری احداث چندین سوئیت در ضلع جنوبی دیوار محوطه امامزاده به عنوان زائرسرای مسافرین امامزاده یوسف(ع)

تمام این کارها به لطف و مرحمت خداوند و کمک خیرین عزیز و گروه جهادی روستای طنجور انجام خواهد شد.

اردوی جهادی در سطح شهرستان سرخه در حال برگزاری است – جهادگران |  JAHADGARAN.ORG
 
 
دستمزد جهادگران و پاداش خیرین را خداوند بزرگ به آنها عطا خواهد نمود.
 
برگزاری اردوهای جهادی شبانه در شوشتر – جهادگران | JAHADGARAN.ORG
 
 
 
به لطف خدا و با همیاری خیرین عزیز پا به پای جهادگران، روستای طنجور بزودی به یک قطب گردشگری تبدیل خواهد شد. به امید رسیدن به آن روز امیدوار خواهیم بود. اینشاالله
 

 
 
 
 
 

 
 
 

نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : یک شنبه 17 ارديبهشت 1402
زمان : 12:34
سلام بر جهادگران روستای طنجور


روز جمعه 1402/2/15 کارعمرانی سال جدید را با نام خدا شروع نمودند. دیوار کشی جنوب امامزاده(ع) یک دیوار تی شکل داریم که خیابان و مرز قبرستان از هم جدا می نماید. با کشیدن این دیوار محدوده قبرستان و محوطه امامزاده(ع) تفکیک می شود. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : شنبه 16 ارديبهشت 1402
زمان : 18:23
درخت کاری


امروزیکشنبه هفتم اسفند هزارو چهارصد و یک شمسی با گروه جهادگران روستای طنجور هشت اصله درخت چنار و هفت اصله درخت نارون و دو اصله درخت ارغوان با صد عدد نهال شمشاد به لطف خداوند در محوطه امامزاده یوسف (ع) بکاریم.

 

 

 

 

 

 


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : یک شنبه 7 اسفند 1401
زمان : 19:23
عاشورا در نگاه امام خمینی(ره)


عاشورا، قیام عدالت‌خواهان
مگر نه آن است که دستور آموزنده «کُلُّ یَومٍ عاشُورا و کُلُّ أَرضٍ کَربَلا» باید سرمشق امت اسلامی باشد. قیام همگانی در هر روز و در هر سرزمین، عاشورا قیام عدالت‌خواهان، با عددی قلیل و ایمان و عشقی بزرگ، در مقابل ستمگران کاخ‌نشین و مستکبران غارتگر بود و دستور آن است که این برنامه سرلوحه زندگی است در هر روز و در هر سرزمین. (16/6/58)
* * *
سیدالشهدا سلام‌الله علیه وقتی می‌بیند یک حاکم ظالمی، جائری، در بین مردم دارد حکومت می‌کند، تصریح می‌کند حضرت که اگر کسی ببیند که یک حاکم جائری در بین مردم حکومت می‌کند، ظلم دارد به مردم می‌کند، باید مقابلش بایستد و جلوگیری کند هر قدر که می‌تواند؛ با چند نفر، با چندین نفر، که در مقابل آن لشکر و بساط، هیچ نبود. لکن تکلیف اینطور می‌دانست که باید قیام بکند و خونش را بدهد تا اینکه این ملت را اصلاح کند، تا اینکه این علم یزید را بخواباند و همین‌طور هم کرد و تمام شد. خونش را داد و خون پسرهایش را داد و اولادش را داد و همه چیزهای خودش را داد در راه، برای اسلام. مگر خون ما رنگین‌تر از خون سیدالشهداست؟ ما چرا بترسیم از اینکه خون‌ بدهیم یا از اینکه جان می‌دهیم؟ آنها هم در برابر سلطان جائری که می‌گفت مسلمانم، مسلمانی یزید هم مثل مسلمانی شاه بود؛ اگر بهتر نبود، بدتر نبود، لکن چون با ملت آنطور می‌کرد و مردی بود متعدی و ظالم، و ملت را می‌خواست زیر بار اطاعت خودش بی‌جهت ببرد، سیدالشهدا لازم می‌بیند که سلطان جائر را سراغش برود ولو اینکه جان بدهد. همین است سیره انبیا؛ همین بوده است که اگر چنانچه یک سلطانی جائر بر مردم حکومت می‌خواهد بکند بایستید در مقابلش، و به هر چه، به هر جا می‌خواهد منتهی بشود، باید برویم سراغش و نهی از منکرش و امر به معروفش کنیم و بکشیم او را پایین از این تخت باطل. پس ما مبالاتی نداریم در اینکه کشته می‌دهیم، کشته بدهیم؛ البته باید هم بدهیم. (3/8/57)

نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : شنبه 8 مرداد 1401
زمان : 15:59
دلایل اسپاسم روده بزرگ


اسپاسم روده علائمی مثل نفخ و یبوست دارد که می‌تواند دلایلی مثل عوامل روحی و هیجانی یا بیماری‌های التهابی داشته باشد اما با روش‌های مختلف می‌شود آن را تسکین داد.

 


 


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : سه شنبه 4 مرداد 1401
زمان : 16:27
حُسن القَضاء


ذی‌الحجه، ماه آرزوها و ماه هجرت‌ها و مهاجران الی‌الله است. ماه اطاعت بندگان خوب خدا و الگو‌پذیری ما از آنها در بندگی. ماه الگوهای آزاده و آزادگان موفق. روز اولش، فاطمه به خانه علی می‌رود تا با علی که سلام خدا و خوبان بر آنها، موفق‌ترین خانواده تاریخ را تشکیل دهند و کانون نور را در عالم افروزند. موسی به طور می‌رود و ابراهیم، اسماعیل را به قربانگاه می‌برد و حسین سیدالشهداء‌، خود و قربانیان را به کربلا می‌برد تا برای خدا و بقای دین و هدایت ما فدا شوند و پس از آنان برای کسی عذر تقصیری نماند و پیغمبر خدا در غدیر خم‌، دست علی را در دست گرفته و در پناه خداوند از گزند دشمنان و بدخواهان و کینه‌توزان‌، او را برای معرفی چندین باره به مردم و اتمام حجت به میان حاجیان می‌برد و می‌فرماید مردم‌، هرکه من مولای اویم زین پس‌، این علی مولای اوست.
و خدای متعال در بزرگ‌ترین عید خود که غدیر خم است علی را جانشین پیغمبر معرفی و در عید مباهله که روز اثبات حقانیت است او را جان پیامبر خطاب می‌کند. واقعیتی که مُنکر آن طبق قرآن، دروغگو و مستحق لعنت خداست. این دو عید بزرگ غدیر و مباهله هر دو در ذی‌حجه‌اند و برخی از بزرگان که این ماه را اعظم ماه‌های خدا دانسته‌اند به خاطر این است که این ماه، جدای از اعیاد و مناسبات و موالید بزرگش، محل ولایت است که چنین شرافتی گرفته و چنین بالا نشسته است.
اگر به حقانیت مباهله پی برده می‌شد و آن واقعه مهم و غرورآفرین‌، آن پیروزی بدون جنگ و آن روز جدا‌کننده حق و باطل را در لابلای اتفاقات دیگر گم نمی‌کردند هرگز رود از چشمه جدا نمی‌شد و اگر در مورد غدیر خم جهاد تبیین و روایتگری صورت می‌گرفت هرگز گذر صدیقین به کربلا نمی‌افتاد و عاشورا روز قربان مردان خدا نمی‌شد. و خدا را شکر که حضرت سجاد و حضرت زینب که سلام خدا و خوبان نثارشان‌، بودند و توانستند با آن همه سختی‌، روایت صحیح را بر خرافه و دروغ و نیرنگ غلبه دهند وگرنه ما از مولای شهیدمان چه می‌دانستیم؟ و در بیابان گمراهی این جاهلیت آخرین، به کجا پناه می‌بردیم؟ گویا دلیل اصرار شیعه برای زنده نگه داشتن محرم و صفر و پاسداری و تقویت شعور شیعی این باشد که جبران غفلت از مباهله و غدیر را بکند و راه را برای تکرار عاشوراهای بعدی ببندد. آن که از حقایق و واقعیت درس نیاموزد مجبور است از اتفاقات و حوادث تلخ، عبرت بگیرد و پس از آن، حَلَّت بِهِ النّدامه.
و انقلاب اسلامی توانست به فضل خدا مسیر منحرف تاریخ را اصلاح کند و رود را به چشمه زلال و جوشان غدیر برساند و تا ابد مسیر تکرار تاریخ خونین کربلا را ببندد. دریای خروشان بیداری اسلامی و تصاعد هندسی هدایت‌شدگان در جهان‌، اگرچه مسئولیت مقلدان خمینی و خامنه‌ای را در همه انواع جهاد‌، مضاعف می‌کند ولی نشان از امداد و نظر خدا به انقلاب اسلامی دارد و مژده روزهای بی‌غم و پر سرور ظهور می‌دهد.
و یکی از دلایل مهم تقابل و تمرکز حیرت آور شیاطین جن و انس با انقلاب اسلامی، فهمیدن این واقعیت و درک قدرت رو به تزاید و تضاعف جبهه حق، توسط آنان است که خواب راحت و آرامشان را بریده و چنین به اتحادشان کشانده است. تجمع تفاله‌ها و نخاله‌های تاریخی در جبهه مستکبر و مقابل، دیدنی است. از سلطنت‌طلب و ساواکی و سعودی و منافق و دزد و اختلاسگر و رقاص و بهایی و صهیون و کافر و مشرک و بی‌دین و افیونی و... اختلافاتشان را کنار گذاشته و در جنگ احزاب علیه انقلاب اسلامی صف بسته‌اند. و در جبهه حق که ملت ایران افتخار اهتزاز پرچمش را دارد، مؤمنین و مستضعفین و پابرهنگان و تازیانه خورده‌های تاریخ جمعند. جای تعجب نیست که در جبهه مقابل کسانی هستند که با دیدن روسری زنان ایرانی، جوش و کهیر می‌زنند و از غیظ، کف می‌کنند ولی در جبهه خود، زنان منافقی را دارند، روسری به سر. و آن عفریته‌ها به این عجوزه‌ها کاری ندارند!
در این معرکه و جنگ تمام‌عیار مستکبرین علیه مستضعفین، مردم ایران تا سال پیش گرفتار کسانی بودند که در فرصت‌سوزی و خرابکاری، صاحب نشان‌اند و وبال اقداماتشان را امروزه مردم با گوشت و پوست و استخوان خود درک می‌کنند. اصلاح ساختار یارانه‌ها و ارز 4200 تومانی که به ارز جهانگیری معروف است‌، برای دولت دکتر رئیسی یک انتخاب نبود‌، اضطرار بود. کمیاب شدن اقلام خوراکی و مصرفی و حتی صف کشیدن برای تهیه نان ارزان در برخی کشورهای همسایه و... همه نشان از درستی اقدام دولت ما دارد. اقدامی که به خاطر بی‌تدبیری دولت قبل‌، بر گُرده دولت جدید افتاد. مثل برجام، مثل کرسنت، مثل رتبه‌بندی، مثل توقف ساخت پالایشگاه، مثل قاچاق سازمان یافته، مثل بی‌عقلی در تعدیل بازار ارز، مثل تحریف در چگونگی تأمین واکسن، مثل برّه‌کُشان جاسوس‌ها و نفوذی‌ها و دوتابعیتی‌ها، مثل مدیران شیشلیک‌خور و تسبیح به دست، مثل گنده‌گوهای کم‌کار، مثل خندیدن در عصبانیت مردم و مثل هشت سال خون دلی که گذشت.
«ای پس از سوء القضا حسن القضا»، مطلع سخن یکی از جوانان کرمانشاهی در دیدار مردمی دکتر رئیسی در سفر به کرمانشاه بود. تعبیر درست و درد دلی است با رئیس‌جمهوری که ریاست جمهوری را به مردم برگرداند و مدیریت یک‌جانشین و مردم‌گریز را به محله‌های امثال «‌ملاحسینی‌» رساند که گرچه در مرکز شهرند ولی خود، مرکز محرومیت‌اند. گذراندن تعطیلات مدیران در کیش و قشم و خارج‌، وقتی که مردم گرفتار سیل و زلزله و کرونا هستند، اگرچه بی‌انصافی است ولی کار سختی نیست که از بی‌خیال‌ها برنیاید. سخت و جوانمردانگی آن است که جمعه و تعطیل خود را هم به کار خلق خدا بپردازی و گره باز کنی. و این سخن مردم بود با رئیس‌جمهورشان که در گرمای طاقت‌فرسای تابستان، نه کولری برای خود مهیا کرده بود و نه سایه‌بانی. و مثل مردم عرق می‌ریخت. «‌سلام بر شما که نه تنها در پیاده‌رو دیوار نکشیدید، بلکه دیوار بلند بین مردم و دولتمردان را فروریختید...»


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : دو شنبه 27 تير 1401
زمان : 12:32
گدر زمان با شتاب فراوان


عکس سال 94

بیل به دست مرحوم محمد مروتی و بنا آقای علی منصوری

محرم 96 تمیزکاری محوطه برای روز عاشورا توسط جوانان روستا

 

 

 

 

 

 


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : پنج شنبه 19 خرداد 1401
زمان : 20:8
ویتامینی که بیماری‌ها را ضربه فنی می‌کند


 

افرادی که وزن بیشتری دارند برای داشتن سیستم ایمنی قوی برای کمک به مبارزه با عفونت‌های تنفسی از جمله کووید ۱۹و آنفلوانزا به ویتامین C بیشتری نیاز دارند.

 

کارشناسان طی مطالعات جدید خود تخمین زده‌اند که ما نسبت به وزن بدن خود به چه مقدار ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی و همچنین کاهش احتمال بیماری قلبی نیاز داریم. بنابراین، عاقلانه است که افراد چاق‌تر میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C مانند توت فرنگی، پرتقال، کیوی و کلم پیچ را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

 

مطالعات گذشته نشان می‌دهد: سطوح ضعیف ویتامین C در افراد دارای اضافه وزن و چاق می‌تواند باعث عدم تعادل در عملکرد آنزیم‌ها شود و این کمبود، خطر ابتلا به التهاب با درجه پایین، بیماری‌های قلبی و عروقی، عفونت‌های تنفسی و سرماخوردگی مکرر را افزایش می‌دهد.

 

محققان همچنین دریافتند: به ازای هر ۱۰ کیلوگرم اضافه وزنی که یک فرد دارد، باید ۱۰ میلی گرم ویتامین C بیشتری در روز مصرف کند تا عملکرد سیستم ایمنی خود را به حداکثر برساند.

 

به عنوان مثال، اگر یک بزرگسال ۶۰ کیلوگرمی به ۱۱۰ میلی‌گرم ویتامین C در روز نیاز داشته باشد، در آن صورت فردی که ۹۰ کیلوگرم وزن دارد، برای به دست آوردن غلظت قابل مقایسه ویتامین C در پلاسما، به ۱۴۰ میلی گرم در روز نیاز دارد.

 

پروفسور کار (Professor Carr)، سرپرست این تیم مطالعاتی درمورد موضوع فوق گفت: مطالعات پیشین، وزن بالاتر بدن را با سطوح پایین ویتامین C مرتبط دانسته‌اند، اما این اولین مطالعه‌ای است که تخمین می زند که واقعاً چه مقدار ویتامین C اضافی روزانه برای افراد نسبت به وزن بدنشان برای کمک به حداکثر رساندن سلامت و تقویت سیستم ایمنی آنها مورد نیاز است.

 

متخصصان توصیه می‌کنند: مقامات بهداشت عمومی باید دستورالعمل‌های مربوط به سطوح دریافت ویتامین C را مورد بازبینی قرار دهند، زیرا این ماده مغذی برای سیستم ایمنی مهم بوده و به محافظت از بدن ما در برابر عفونت‌های ویروسی مانند کرونا و آنفلوانزا کمک می‌کند. به همین دلیل می‌توان مدعی شد که مصرف مقدار مناسب ویتامین C می‌تواند افراد سنگین وزن را در برابر چنین بیماری‌هایی محافظت کند.

 

پروفسور کار در تکمیل توضیحات خود گفت: ما می‌دانیم که چاقی یک عامل خطر برای ابتلا به کووید-۱۹ است و بیماران چاق احتمال بیشتری دارد که پس از آلوده شدن به ویروس، دچار مشکل شوند. ما همچنین می‌دانیم که ویتامین C برای عملکرد خوب سیستم ایمنی ضروری است و با کمک به گلبول‌های سفید خون در مبارزه با عفونت عمل می‌کند.

 

گفتنی است: بررسی‌های انجام شده نشان داد بیماران مبتلا به ذات الریه ویتامین C کمی در بدن خود دارند، بنابراین یافتن سطوح مناسب ویتامین C برای مصرف در صورت اضافه وزن ممکن است به حمایت بهتر از سیستم ایمنی بدن کمک کند. بهترین راه برای دستیابی به سطوح مطلوب ویتامین C، خوردن میوه‌ها و سبزیجات غنی از ویتامین C به جای مصرف مکمل‌هاست.

 

پروفسور کار در این رابطه گفت: ضرب المثل قدیمی خوردن یک سیب در روز شما را از مراجعه به دکتر بی‌نیاز می کند، در واقع توصیه مفیدی است. یک سیب با اندازه متوسط حاوی ۱۰ میلی گرم ویتامین C است، بنابراین اگر وزن شما بین ۷۰ تا ۸۰ کیلوگرم است، دستیابی به مقدار بهینه ویتامین C مورد نیاز بدنتان می تواند به آسانی خوردن یک یا دو سیب تامین شود.

 

اگر وزن شما بیشتر از این باشد، شاید یک پرتقال حاوی ۷۰ میلی گرم ویتامین C یا یک کیوی با ۱۰۰ میلی گرم، ساده‌ترین راه حل باشد.


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : چهار شنبه 18 خرداد 1401
زمان : 13:25
سرویس های بهداشتی


بهداشت پیشرو سلامتی است. یک مسئله مهم در مجموعه محوطه امامزاده و قبرستان احداث سرویس های بهداشتی بود. در داخل حیاط سابق امامزاده دوتا وجود داشت که شده بود جایگاهی برای استعمال مواد مخدر برای معتادان روستای طنجور و دیگر روستاهای همجوار. وقتی رختکن ورزشی از انها گرفته  شده و ابتدا تبدیل به کتابخانه گردید و سپس به یک سوئیت نگهبانی تبدیل گردید، معتادان به آنجا هجوم بردند. و کلا به جایگاهی برای مواد مصرف کردن آنها تبدیل شد. و کل این منطقه فاقد سرویس بهداشتی بود. از پاییز 1400 محل جدیدی برای احداث سرویس بهداشتی در نظر گرفته شد و دیوار کشی آن در همان زماین انجام گرفت و سپس کاشی کاری و سرامیک کف و سنگهای توالت و لوله کشی انجام گرفت. سقف این سرویس ها امروز 1401/3/15 توسط عده ای از جهادگران روستا بتن ریزی شد. عاقبت به خیری برای همه آنها آرزومندیم.

 

 

 

 

 

 

 


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : یک شنبه 15 خرداد 1401
زمان : 22:28
دیوار کشی محوطه سقاخانه


به لطف و کمک خداوند امروز شنبه 14 خرداد1401 دیوار زمینی که سقاخانه در آن احداث شده است، با همیاری و کمک بیدریغ گروه جهادگران روستای طنجور که خداوند اموات همه آنها را قرین رحمت خود قرار دهد، به میدان آمدند و توانستیم بعد سالها انتظار دیوار دور زمین را بکشیم. این دیوار مزیت های خوبی دارد از جمله جلوگیری می کند از هجوم گوسفندان به درختان و محوطه امامزاده، و هم محیط خوبی را بوجود آورده که بتوان محوطه آنرا زیبا نمود و محل خوبی برای استراحت مردم باشد. اکنون وجود سقاخانه در داخل این محوطه جلوه ای خاص پیدا نموده است.

عکس 1396

 

 عکس 1401/3/15

 

 عکس 1401/3/15

 

 

 

 


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : شنبه 14 خرداد 1401
زمان : 22:30
آجرنمای میدان شهدا روستای طنجور


 

به لطف خدا و زحمت جهادگران روستای طنجور جمعه 1401/2/30 نمای آجری میدان شهدا روستای طنجور شروع شد.

 

 

نقشه میدان شهدا طنجور

نمای میدان شهدا طنجور تماما از آجر فشاری است. در این میدان سکویی طراحی شده است که در زمان عزاداری ها مخصوصا روز عاشورا تمام هیئت ها و مردم دور میدان جمع شوند و مداح بر روی سوی این میدان برای سینه زنان نوحه سرایی نمایند. ستون وسط(عمود) نیز از آجر کار می شود. در بالای عمود یک المان در ارتباط با شهدا نصب خواهد شد. در چهار طرق میدان باغچه های کوچکی طراحی گردیده است که در آنها گل و یا درخت های زینتی (کوتاه قد) کاشته شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 جمعه 1401/2/30

 جمعه 1401/2/30

 

 

 

 


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : شنبه 7 خرداد 1401
زمان : 21:56
دیوار کشی دور سالن زائران امامزاده یوسف(ع)


بالاخره به لطف و کمک خداوند و با همیاری گروهی از نیروهای جهادی روستای طنجور از مورخه 1401/2/22 شروع شد. دیوار فوق دارای سه لایه می باشد. لایه وسطی با ضخامت بیست سانتیمتر با آجر فشاری یا بلوک چیده می شود و لایه بیرونی با آجر سنتی که از قم یا اصفهان خریداری خواهد شد. اجرای این آجرها با تخته ملات کش که بندها ی بین آجرها یکنواخت اجرا خواهد شد و لایه داخلی نیز یا با همین اجرهای سنتی یا آجر لفتن یا سه سانتی اجرا خواهد شد. 

خداوند این همدلی را کم نکند و همیشه به آن بیافزاید.

خداوند مرحوم میرزا (علی) کاکاوند را با آن لبخند زیبا و همیشگی اش در مورخه 1401/5/6 از این جمع جهادگر به سوی خود خواند. خداوند روحش را قرین رحمت خود قرار دهد.

 جمعه 1401/2/22

 

 جمعه 1401/2/22

 

 جمعه 1401/2/22

 

 

 

 جمعه 1401/2/22

جمعه 1401/2/30

جمعه 1401/2/30

جمعه 1401/2/30

جمعه 1401/2/30

جمعه 1401/2/30

این صبحانه ایکه جهادگران روستای طنجور میل می فرمایند، توسط خانواده آقای عباس ساکی تهیه گردیده است.

 

 

1401/2/30

زائرانی که برای جهادگران طنجور صبحانه و عصرانه مهیا نمودند.

 

 


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : یک شنبه 25 ارديبهشت 1401
زمان : 21:4
تادام در آغوش نگیرم نگرانم


 

در بند و گرفتار بر آن سلسه مویم 

 

 

از دیده ره کوی تو با اشک بشویم 

 

 

 


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : پنج شنبه 16 دی 1400
زمان : 11:9
دنیاگرایی و انحراف اصحاب، خواص و نزدیکان...


 دنیاگرایی و انحراف اصحاب، خواص و نزدیکان پیامبر گرامی اسلام

نقش خواص در حرکت جامعه به سمت و سوی معین بسیار پر رنگ است. رهبر معظم انقلاب در یک تقسیم جامعه‏ شناسانه، از این گروه این‏گونه یاد می‏کنند: «[خواص] کسانی هستند که از روی فکر و فهمیدگی و آگاهی و تصمیم‏گیری کار می‏کنند؛ یک راهی را می‏شناسند و دنبال آن راه حرکت می‏کنند... خواص یعنی کسانی که وقتی عملی انجام می‏دهند، موضع‏گیری می‏کنند و راهی را که انتخاب می‏کنند از روی فکر و تحلیل است. می‏فهمند و تصمیم می‏گیرند و عمل می‏کنند».1

می توان نتیجه گرفت، کسانی که در برخورد با حوادث اجتماعی، اهل بصیرت و آگاهی‏ اند و خود تصمیم گیرنده ‏اند نه پیرو تصمیم دیگران، خواص نامیده می‏شوند. یکی از شاخصه های خواص داشتن بصیرت است، بعضی موقع ها ممکن است یک کم سواد دانشگاه نرفته از یک دانشگاه رفته یا حوزوی رفته بصیرت بهتری از اوضاع داشته باشد.حضرت علی(ع) فرمودند:
«ذهاب البصر خیر من عمی البصیره»؛2 نداشتن چشم از کوردلی و نداشتن بصیرت بهتر است.
و در روایتی از حضرت علی(ع) وارد شده است که: «فقدُ البصر اهون من فقد البصیره»؛3 نابینایی آسان‏تر از کوردلی است.

رهبر معظم انقلاب، «حرکت خواص، به دنبال خود حرکت عوام را می‏آورد... یک وقت یک حرکت بجا، تاریخ را نجات می دهد؛ گاهی یک حرکت نابجا که ناشی از ترس و ضعف و دنیاطلبی و حرص برای زنده ماندن است، تاریخ را در ورطه گمراهی می‏غلتند... اگر خواص، در هنگام خودش، کاری را که لازم است، تشخیص دادند و عمل کردند، تاریخ نجات پیدا می‏کند و حسین بن علی‏ها به کربلا کشانده نمی شوند.»4 «وقتی که خواص طرفدار حق در یک جامعه یا اکثریت قاطعشان آنچنان می‏شوند که دنیای خودشان برایشان اهمیت پیدا می‏کند، از ترس جان، از ترس از دست دادن مال و از دست دادن مقام و پست، از ترس منفور شدن و تنها ماندن، حاضر می‏شوند حاکمیت باطل را قبول کنند.»5  بدیهی است اگر خواص در تشخیص صواب از خطا دقت داشته باشند و همت خود را در راستای آنچه که به صلاح جامعه و تاریخ است، استوار سازند، عوام نیز پیروی می‏نمایند؛ زیرا خواص در همه ابعاد فکری، رفتارهای فردی و اجتماعی و سایر شئونات، مقتدای عوام هستند. نتیجه چنین عملکردی، تعالی جامعه و سعادت مردم است، در غیر این صورت، نتیجه‏ای جز تباهی و انهدام نخواهد داشت.

خواص، در هر جامعه‏ ای به لحاظ تبعیت و عدم تبعیت از حق، به خواص حق و خواص باطل تقسیم می‏شوند. خواص حق نیز دو دسته‏ اند: دسته‏ای که به هنگام انتخاب بین دین و دنیا (در شرایط حساس جامعه)، جانب دین را گرفته و از دنیا و متاع آن چشم می‏پوشند و گروهی که جانب دنیا را ترجیح داده و دین را به دنیا می‏فروشند؛ یعنی در عین اینکه حق را شناخته و در مواقعی از آن طرفداری هم کرده‏اند، اما در مواقع لازم و حساس، انتخاب برتر را از میان این دو مقوله، دنیا و متاع آن قرار داده‏اند. اما آنچه مهم است توجه به عوامل این انحراف است؛ یعنی چه علل و عواملی باعث می‏شود که این دسته از خواص از حق عدول کرده و به گونه‏ای تغییر موضع دهند که نسبت به دین یا بی‏تفاوت بوده و یا در مقابل آن قرار گیرند. در تاریخ اسلام کم نیستند افرادی که وقتی افشای حق و یاری آن لازم بود، کتمانش کردند و حتی در مقابل آن قد علم نمودند؛ نام افرادی مانند طلحه، زبیر و... که این‏گونه عمل کردند، هیچ گاه از تاریخ اسلام محو نخواهد شد. بسیاری از خواص کوفه که مسلم و پس از او، حضرت سیدالشهدا(ع) را تنها گذاشته و حتی با آن‏ها به جنگ برخاستند، کسانی بودند که حقیقت را می‏دانستند و حق و باطل بر آن‏ها مشتبه نبود.

رهبر معظم انقلاب هم در این خصوص فرمودند: «وقتی که خواص طرفدار حق در یک جامعه ـ یا اکثریت قاطعشان ـ آن چنان می‏شوند که دنیای خودشان برایشان اهمیت پیدا می‏کند، از ترس جان، از ترس از دست دادن مال و [از دست] دادن مقام و پست، از ترس منفور شدن و تنها ماندن، حاضر می‏شوند حاکمیت باطل را قبول کنند و در مقابل باطل نمی‏ایستند و از حق طرفداری نمی‏کنند و جانشان را به خطر نمی‏اندازند. وقتی این طور شد ـ اولش با شهادت حسین بن علی(ع) با آن وضع، آغاز می‏شود و آخرش هم...»6ا

ایشان می فرمایند: اساتید دانشگاه، فرزانگان و نخبگان علمی در هر کشوری میتوانند سررشته‌دار حرکت مردم شوند؛ البته به شرط اخلاص، به شرط شجاعت، به شرط نترسیدن از دشمنان. اگر ترس آمد، اگر طمع آمد، اگر غفلت آمد، اگر تنبلی آمد، کار خراب خواهد شد. اگر ترس نبود، شجاعت بود، اگر طمع نبود، اگر غفلت نبود، هوشیاری و بیداری بود، آن وقت کار درست خواهد شد.۱۳۹۱/۰۹/۲۱

رهبر انقلاب می فرمایند: وقتی که خواص طرفدار حق در یک جامعه یا اکثریت قاطعشان آنچنان می‏شوند که دنیای خودشان برایشان اهمیت پیدا می‏کند، از ترس جان، از ترس از دست دادن مال و از دست دادن مقام و پست، از ترس منفور شدن و تنها ماندن، حاضر می‏شوند حاکمیت باطل را قبول کنند.»7

روح معنویت که در توجه به خدا پیدا می‏شود، خود به خود از بین می‏رود و آنجاست که ماجرای سقیفه به راحتی و بدون هیچ دغدغه‏ای شکل می‏بندد و سفره خواران این ولیده نامبارک تا سال‏ها از نشستن بر سر این سفره و تناول از آن خسته نمی‏شوند تا آنجا که اهل‏بیت پیامبر(ص) به مسلخ شهادت بروند.

در حادثه عاشورا نیز مهم‏ترین عامل انحراف خواص، دنیاپرستی و دل سپردن به ظواهر و جاه و مقام دنیا بود. نگاهی گذرا به موضع‏گیری طلحه و زبیر به عنوان دو صحابی رسول خدا، به حقیقت تلخ دنیاگرایی خواص دلالت دارد. این دو تن، از یاران پیامبر و از خواص مثبت بودند، اما پس از پیامبر(ص) در معرکه انتخاب دین یا دنیا و حق یا باطل، حق را رها کردند و از خواص جبهه باطل شدند. مسعودی در مروج الذهب درباره دنیاگرایی این دو تن، چنین می‏نویسد: «در دوران عثمان، گروهی از صحابه به ساختن خانه‏ها و جمع ثروت پرداختند. زبیر بن عوام یکی از آن‏ها بود. او خانه‏ای در بصره ساخت که تاکنون (سال 332ه.ق) معروف است. خانه‏هایی نیز در مصر و کوفه و اسکندریه بنا نهاد. دارایی او بعد از وفاتش پنجاه هزار دینار، هزار اسب و هزار بنده و کنیز بود. طلحه نیز خانه‏ای در کوفه در محل کناسه ساخت که به دارالطلحتین معروف است. درآمد روزانه او از غلاّت عراق، هزار دینار بوده است. بعضی هم بیشتر گفته‏ اند. او در ناحیه شراة بیش از این درآمد داشت. خانه‏ا ی در مدینه ساخت که آن را با آجر و گچ و شیشه بنا کرده بود.»8

قطه اوج زوال معنویت، در زمان یزید بود؛ چرا که وی آشکارا به مبارزه با دین خدا برخاست، حاکمیت وسیع اسلام را تصرف کرد. از سویی، مردم هم که به فرمایش حضرت علی(ع) در خطبه 210 «مع‏الملوک و الدنیا» هستند، گوهر گرانمایه معنویت را به بهانه‏های سخیف فروختند و آن‏گونه شد که خواص آن زمان در عین اینکه حسین(ع) را می‏شناختند و حدیث پیامبر(ص) را در حق او و برادرش شنیده بودند که: «الحسن و الحسین سید الشباب اهل الجنه»، به مقاتله با او پرداختند.9

 1 - (از بیانات مقام معظّم رهبری در تاریخ 75/3/20، در جمع فرماندهان لشگر 27محمدرسول‏اللّه (ص).

2- عبدالواحد آمدی، غررالحکم و دررالکلم، ج 1، بیروت، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، 1407ق، ص364.

3 - همان، ج 2، ص57.

4 - (از بیانات رهبر معظم انقلاب در تاریخ  75/3/20.) 

5 - همان

6 - همان

7 - همان

8 - (مسعودی، مروج الذهب، ج 3، تحقیق عبدالامیر مهنّا، بیروت، مؤسسه اعلمی للمطبوعات، 1411ق، ص81.)

9 - برای مطالعه بیشتر ر.ک: محمدبن یعقوب کلینی، اصول کافی، ج 3، دفتر نشر فرهنگ اهل‏بیت(ع)، ص 199، حدیث 16، باب نکوهش دنیا.


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : سه شنبه 19 مرداد 1400
زمان : 17:10
سالن امامزاده یوسف (ع)


همانطوریکه در مطالب گذشته بیان شد، محرم پارسال (1399)عده ای از خیرین روستای طنجور جهت ساخت سالن زائران در ضلع شرقی صحن امامزاده(حیاط فعلی) برای اموات خود مبالغی را اهدا نمودند. در همان زمان اینجانب نقشه آنراکشیده و مقدار میلگرد و آهن آلات را برآورد و تحویل شورای روستا و دهیار محترم دادم. متاسفانه اقدامی برای انجام شناژ و فونداسیون انجام نشد. در مورخه 1400/5/5 از من خواستند تا گچ سالن را بریزم. در مورخه 1400/5/8گچ سالن را ریختیم و منتظر اقدامات بعدی توسط شورا و دهیار هستیم. این سالن چند منظوره می باشد. هم مکان سر پوشیده ای برای مراسم نماز میت و هم محلی باشد برای استراحت زائران امامزاده(ع) باشد و هم محل مناسب و خوبی برای برپایی بعضی از مراسم مذهبی که در جوار امامزاده صفای خودش را بروز می دهد. اینشاالله خیرین روستا در محرم امسال نیز هدایای خودشان به صورت نذر و هر اهدایی که خود صلاح می دانند اهدا نمایند تا هم شناژ آن ریخته شود و هم ستونها و دیوارهای آن اجرا شود. اینشاالله  خدا به همه عزیزان سلامتی و عاقبت به خیری عطا نماید

*           *             *            *            *

بتن ریزی شناژ و فونداسیون سالن زائران پاییز 1400

 

جوشکاری اسکلت سالن زائران

 

 

تخریب دیوار قدیمی حیاط امامزاده یوسف(ع)

 

بتن ریزی فونداسیون سالن زائران

نصب اسکلت فلزی سالن زائران امامزاده یوسف(ع)

کرسی چینی سالن زائران

 

 


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : سه شنبه 12 مرداد 1400
زمان : 22:33
انزوای ولایت، نتیجه جنگ قدرت و بی‌خاصیت کردن خواص


 

یکی از مسائلی که در تاریخ صدر اسلام بسیار پراهمیت جلوه می‌کند، مساله نقش خواص در انحراف مسیر خلافت رسول گرامی اسلام است. ۲ اتفاق مهم در مسیر کنشگری خواص و نخبگان جامعه بعد از رحلت پیامبر اسلام رقم خورد که سبب انزوا و غربت ولی خدا امیرمومنان حضرت علی(ع) و غصب حق مسلم ایشان توسط عده‌ای شد؛ اتفاق اول دنیاطلبی و انحراف گروهی از صحابه رسول‌الله (ص) بود که موجب ظلم و جفای آشکار به امیرالمومنین شد و اتفاق دوم بی‌اثر شدن یاران وفادار و صدیق وصی رسول خدا برای جلوگیری از انحراف مسیر خلافت. تحلیل و بررسی این دو اتفاق از آن جهت دارای اهمیت است که اگر این دو همزمان در جامعه اسلامی اتفاق بیفتد، ولی خدا منزوی و مطرود می‌شود و نتایج خطرناک و اسفباری را در پی خواهد داشت. 
در تحلیل اتفاق اول باید گفت در پی ارتحال رسول اکرم(ص) که حدود 70 روز پس از غدیر رخ داد، گروهی از خواص و سرشناسان دنیا‌طلب اصحاب رسول خدا(ص) که می‌خواستند به هر قیمتی قدرت را تصاحب کنند، با زیر پا گذاشتن مهم‌ترین رکن اسلام یعنی ولایت و امامت، توطئه سقیفه بنی‌ساعده را پی ریختند و باعث پدید آمدن بدعتی بزرگ با پیامدهایی بس ناگوار در عالم اسلام، چه در همان مقطع و چه در طول تاریخ تا به امروز شدند. 
متأسفانه قدرت‌طلبی و دنیاطلبی این خواص و سرشناسان که هم در بین مهاجران و هم انصار اصحاب رسول خدا(ص) بودند، باعث شد با وجود حضور در واقعه غدیر خم و بیعت با امیرمومنان علی(ع) به عنوان امام و ولی خود و با علم به اینکه طبق آیه شریفه «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» اگر پیامبر(ص) ولایت امیرالمومنین را ابلاغ نمی‌کرد، رسالتش را از منظر خداوند انجام نداده بود، با سوءاستفاده از برخی سخنان بی‌منطق مانند به هلاکت رسیدن بزرگان قریش در جنگ‌های صدر اسلام توسط حضرت علی(ع) یا صلابت و سختگیری حضرت در اجرای احکام الهی یا عدم پذیرش رهبری علی(ع) توسط جامعه و از این دست بهانه‌تراشی‌ها، غدیر را نادیده بگیرند و به جنگ قدرت میان خود بپردازند؛ جنگ قدرتی که میان شماری از خواص مهاجران و انصار شکل گرفت و سبب چندپاره شدن جامعه اسلامی و تنهایی و خانه‌نشینی امام جامعه شد. دسته‌ای دیگر از خواص نیز اگرچه دنیاگرا و قدرت‌طلب نبودند، لکن با سکوت و محافظه‌کاری به این ظلم علنی به ولایت و غصب حق الهی امیرالمومنین کمک کردند. آنچه باعث شد خیانت و توطئه و به تعبیری کودتای سقیفه موفق شود و ولایت را از جایگاه الهی خود دور کند و دیگران به ناحق بر کرسی رهبری اسلام تکیه بزنند، هم خیانت شماری از اصحاب قدرت‌طلب بود و هم سکوت شماری از خواص جبهه حق که می‌توانستند در میدان بمانند و با دفاع از ولایت، این توطئه را خنثی کنند. 
با کمال تأسف می‌بینیم غیر از 12 نفر که سرشناس‌ترین آنها سلمان، ابوذر، مقداد و عمار هستند، دیگر کسی در میدان برای دفاع از ولایت باقی نمی‌ماند. برخی از اصحاب همچون ابودجانه انصاری، عبدالله بن مسعود و حتی بلال حبشی که موذن و سخنگوی پیامبر(ص) بود و هر یک از آنها دارای نفوذ معنوی یا قبیله‌ای بودند، می‌توانستند با دفاع از امیرمومنان(ع) در خنثی شدن این توطئه نقش‌آفرین باشند ولی سکوت کردند و در دفاع از ولایت به میدان نیامدند و با سکوت خود راه را برای غصب حق الهی امیرمومنان هموار کردند.
یک چنین حرکتی در عوام تأثیر گذاشت و سبب شد توده‌های جامعه که با خط گرفتن از خواص و سرشناسان خود در مسائل سیاسی ـ  اجتماعی عمل می‌کردند نیز، به ولایت پشت کنند و به یاری امیرمومنان و اهل‌بیت رسول خدا(ص) برنخیزند. 
اتفاق خطرناک دومی که در این فضا افتاد، این بود که خواص یاریگر حق و به تعبیری عمارهای زمان توسط ۲ گروه قدرت‌طلبان و جاهلان مورد تخریب و هتک‌ حرمت قرار گرفتند و تلاش‌های‌شان برای دعوت و تشویق مردم برای یاری ولی خدا و تبیین مسیر حق و رسوا کردن جریان باطل، کم‌‌اثر یا حتی بی‌اثر شد. ما همیشه در تحلیل وقایع عصر ائمه با این مساله مواجه هستیم که ظالمان و کسانی که چشم به جایگاه خلافت دارند سعی می‌کنند با ایجاد جنگ روانی و فضای مسموم علیه خواص و نخبگان حامی ولایت آنها را از عرصه تاثیر‌گذاری و کنشگری در جامعه خارج کنند و در قدم بعدی پس از خالی شدن عرصه تمام هجمه‌ها و تبلیغات منفی را روی ولی خدا متمرکز کنند. متاسفانه امروز هم شاهد امتداد این مساله در جامعه خودمان هستیم. تعدادی از خواص صاحب قدرت و ثروت در کشور با تبلیغات منفی و جنگ روانی و ایجاد شایعه و تهمت علیه خواص حامی ولایت، در تلاشند یاوران ولی فقیه را از عرصه تاثیرگذاری در جامعه خارج کنند تا راه برای پیگیری اهداف غیراسلامی‌شان هموار شود. طبیعی است در شرایطی که اطرافیان ولی، هدم و هتک شده باشند، ولی خدا دچار تنهایی و غربت می‌شود و منزوی و خانه‌نشین کردن او بسیار آسان‌تر می‌شود. 
همه این موارد دست به دست هم داد تا امیرالمومنین علی(ع) خانه‌نشین شوند و حق خلافت‌شان توسط عده‌ای غصب شود. از طرفی نتیجه غصب خلافت و توطئه سقیفه آن شد که وحدت مسلمانان که دستاورد بزرگ دوران رسالت پیغمبر(ص) بود، از بین برود. اختلافی شدید میان مسلمانان پدید آمد به طوری که مهاجران و انصار با یکدیگر درافتادند و حتی در خود انصار هم اختلافاتی پدیدار شد. گذشته از این، انعکاس خبر خیانت به غدیر در عالم اسلام تبعات گسترده‌ای داشت، از جمله سرپیچی از حکومت مدینه و حتی بازگشت گروهی از قبایل از اسلام. 
همچنین برادری دینی که به برکت تعالیم پیامبر(ص) در میان مسلمانان ایجاد شده بود، از بین رفت. در دین بدعت‌ها و تحریف‌ها نهاده شده و تبعات شومی در طول تاریخ از خود باقی گذاشت. با کمال تأسف باید گفت کاری که خواص خائن کردند ـ که با سکوت برخی خواص جبهه حق در مقابل آنان همراه شد ـ نتایج فاجعه‌باری به همراه داشت که از بین رفتن حساسیت جامعه در قبال بدعت‌ها و انحرافات و عدم دفاع از خاندان رسول خدا(ص) مهم‌ترین آنهاست. 
دقیقا برخلاف آیه شریفه «قُل لَا أَسأَلُکُم عَلَیهِ أَجراً إِلَّا المَوَدَّهَ فِی القُربَی» که طبق آن مسلمانان موظف بودند محبت و دوستی و ارادت به ساحت مقدس اهل‌بیت(ع) داشته باشند، برخلاف بیعت و تعهدی که انصار با رسول خدا کرده بودند که مانند عزیزان خود از پیامبر و خاندان ایشان دفاع کنند، می‌بینیم همه این تعهدات و شروط زیر پا گذاشته می‌شود، لذا غاصبان وقتی مشاهده می‌کنند حساسیت‌ها در دفاع از اهل‌بیت(ع) به مرور از میان رفته است، به خود جرأت می‌دهند دارایی‌های اهل‌بیت(ع) مانند فدک را غصب کنند. متأسفانه تاریخ اسلام به ما می‌گوید جامعه آن زمان به دلیل انحرافات ایجادشده، توجیه خلیفه را درباره غصب فدک و سایر اموال رسول خدا(ص) که به حضرت زهرا(س) و همسران پیامبر می‌رسید، می‌پذیرد و در دفاع از حضرت زهرا(س) و حق او اقدامی نمی‌کند. 
وقتی غاصبان از این جسارت و غصب موفق عبور کردند و جامعه حساسیت نشان نداد، جسارت را بدانجا می‌رسانند که برای تسلیم کردن امیرالمومنین(ع) که حاضر به پذیرش وضع موجود و انحراف و بدعت در دین خدا نبود، دست به هر کاری می‌زنند و خواهان بیعت اجباری آن وجود مقدس می‌شوند و چون آن حضرت نمی‌پذیرند، به خانه امیرمومنان(ع) حمله می‌برند و حضرت زهرا(س) را که در این موقعیت به دفاع و حمایت از ولایت برمی‌خیزند با کمال قساوت و از روی شرارت و خباثت مورد بی‌احترامی قرار می‌دهند. کار تا آنجا پیش می‌رود که به سرور بانوان ۲ عالم ضربه وارد می‌کنند و آن وجود مقدس را مضروب و مجروح کرده و با وجود انعکاس چنین مساله‌ای در جامعه اسلامی که وظیفه داشتند به دفاع از هر مظلومی ولو غیرمسلمان هم به پا خیزند اما در برابر ظلم به ساحت قدسی نور چشم رسول خدا و سرور بانوان ۲ عالم سکوت می‌کنند و نظاره‌گر چنین هتاکی و بی‌حرمتی‌ای می‌شوند. این نتیجه خیانت خواص به ولایت و سکوت آنها در مقابل قدرت‌طلبان و بی‌اثر شدن خواص مخلص در دفاع از ولی‌الله است. در این شرایط حق صاحبان حق ولایت و رهبری پایمال می‌شود و رهبران الهی مورد هتک حرمت و حتی قتل و شهادت قرار می‌گیرند. 
طبق آیات قرآن کریم ولایت رسول خدا و ائمه اطهار سبب سعادت مومنان در دنیا و آخرت می‌شود. غدیر خم و اعلام همگانی ولایت حضرت امیرالمومنین علی(ع) توسط پیامبر در صورت تداوم می‌توانست وحدت و انسجام امت اسلام پس از پایان رسالت را حفظ کند و در سایه رهبری انسان کامل، همه انسان‌ها به مقام خلیفه.. ‌‌اللهی برسند. اگر به پیام غدیر و اهداف آن توسط جامعه اسلامی عمل شده بود، طبق وعده خداوند در قرآن کریم امت اسلام در پرتو پیروی از ولایت تبدیل به حزب‌الله می‌شد و می‌توانست بر جهان حاکم شود و مردم جهان را از بند طاغوتی قدرت‌های جهانی برهاند و سعادت دنیا و آخرت آنها را تضمین و محقق کند. 
 
دکتر محمدحسین رجبی‌دوانی
 
استاد تاریخ اسلام و عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع)
 

نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : جمعه 8 مرداد 1400
زمان : 12:25
بصیرت با تفکر


امام علی(ع) فرمودند: «فانما البصیر من سمع فتفکر»؛

انسان با بصیرت هر آنچه را که می‌شنود، مورد تفکر و تأمل قرار می‌دهد.


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : دو شنبه 28 تير 1400
زمان : 10:45
کارگروه توسعه پایدار روستای طنجور


ضروری ترین کار برای رسیدن به یک توسعه پایدار در عرصه های مختلف( فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی،بهداشت و سلامت) مشارکت مردم در عرصه های مختلف در محیط روستاست. یکی از آموزه های دینی ما این است «انّ الله لا يُغيِّرُ ما بقوم حتّي يغيّرو ما بانفسهم» (سوره رعد آيه 13)خداوند سرنوشت هيچ قومي و «ملّتي» را تغيير نمي دهد مگر آنكه آنها خود تغيير دهند. این نگرش اسلامی انگیزه افزونی به ما می دهد تا در یک امر مشارکتی برای سربلندی روستا که فوائد آن به اهالی روستا علی الخصوص نوجوانان و جوانان که امید آینده کشور هستند می رسد.

مشارکت مردم علی الخصوص جوانان در نهادهای مردمی که اصطلاحا به سمن یا NGO معروف است، بالندگی فردی و حس تعلق خاطر جمعی، هم افزایی را پدید می آورد. این عوامل باعث می شود تا بی تفاوتی و بی مسئولیتی بین مردم جای خود را به احساس وابستگی و مسئولیت پذیری بدهد. الحمدالله روستای طنجور با توجه به بافت یکپارچه و قوی و دارای ظرفیت های بالقوه و دارای استدادهای درخشان در بین جوانان و  روحیه دلسوزی،مهرورزی همراه با شئونات اسلامی، همگرایی و همسویی را در عالی ترین سطح بوجود خواهد آورد. بکار گیری این عوامل، می توان پیش بینی یک چشم انداز قابل قبولی را برای آینده روستا پیش رو داشت.

مشارکت یعنی شریک شدن در یک امر، مخصوصا امری که هم رضایت خدا در آن باشد و هم رضایت خلق خدا.مشارکت قشرهای مختلف روستای طنجور علی الخصوص، جوانان در یک نهاد مردمی برای رشد و بالندگی روستا، همراه با برنامه ریزی دقیق و تقسیم کار بین جوانان خوش ذوق و استفاده از تمام ظرفیت ها در راستای اهداف بلند مدت و کوتاه مدت، شاهد توسعه روستا در تمام زمینه ها علی الخصوص فرهنگی و اجتماعی خواهیم بود. ویژگی ها ی این تشکل مردمی، خودجوشی و نیاز طبیعی، اهداف مشترک اعضا، قانونمندی، برنامه و فعالیت مدون، مشارکت و جلب مشارکت (عضوپذیری)، استقلال را می توان نام برد، که در ماندگاری آن نیز تاثیر به سزایی دارد. در این راستا توسعه پایدار رویکردي جامع به بهبودبخشی کیفیت زندگی مردم در جهت تحقق رفاه اقتصادي، اجتماعی و محیطی در مجموعه روستا می باشد.

با این پیش فرض و با توجه به مطالب گذشته که در این وبلاگ خدمت عزیزان عرضه شده است، خداوند توفیق به ماداد تا اولین جلسه گردهم آیی جوانان روستا در تاریخ روز جمعه 24 تیر 1400 در حسینیه روستا تشکیل شود.

با توجه به اینکه تمام حضار در جلسه به این مهم واقف بودندکه روستا دارای مشکلات عدیده ای است، لزوم مشارکت جمعی برای مقابل با آن معضلات و مشکلات خیلی ضروری به نظر می رسد.

در این جلسه پس از بیان مشکلات توسط حاظرین، تاکید شد برای مقابله با مشکلات به یک گروه جهادی نیاز است که با انتخاب جوانان دلسوز و پا به کار در یک مشارکت جمعی سازمان یافته،آستین را بالا بزنند و وارد یک فعالیت خداپسندانه در سطح روستا گردند.

اولین کار خوب و زیبایی که در این جلسه انجام گرفت، نام تشکل بود که بعد از بررسی چندین نام، نام«کارگروه توسعه پایدار روستای طنجور » مورد توافق قرار گرفت.

این کار گروه اینشاالله تحت لوای همین نام به صورت یک تشکیلات سازمانی مردمی، با یک ساختار منظم برای رفع معضلات و مشکلات روستا به کمک تمامی اهالی روستا و شورای اسلامی روستا، خواهد رفت و رضایت خدا و خلق خدا را اینشاالله بدست خواهند آورد.

این کارگروه با شورای اسلامی روستا دارای اهداف مشترکی است و هرگز در مقابل شورای اسلامی روستا قرار نخواهد گرفت. شورای اسلامی یک نهاد مردمی دولتی است و دارای وظایف خاصی است وبه خاطر نیروهای اندک و مسائل دیگرقدرت اجرایی آنچنانی ندارد. قدرت اجرایی شورای اسلامی، دهیار است و دهیار به تنهایی قادر به حل تمام مشکلات و معضلات روستا نخواهد بود. در کارگروه توسعه پایدار روستای طنجور کل جوانان و اهالی روستا فعالیت دارند و به هیچ سازمان و ادارات دولتی وابسته نیست. یکی از منابع مهمی که این کارگروه دارد، مردم هستند که خودشان آنرا بوجود آمرده اند و خودشان آنرا اداره می کنند و آنرا پشتیبانی خواهند کرد.    

 فعالیت«کارگروه توسعه پایدار روستای طنجور» در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و عمران می باشد. 

1 - فعالیت های فرهنگی شامل: قرآنی (حفظ، قرائت، روخوانی) تشکیل کلاسهای پرورشی و معرفتی(اخلاق، احکام،) اردو و ... در این کلاس ها برای خواهران و برادران جداگانه کلاس ها تشکیل خواهد شد.

2 - فعالیتهای اجتماعی: 

قبل از آنکه به فهرست فعالیت های اجتماعی بپردازیم، تعریفی از مسئولیت اجتماعی داشته باشیم. "تمام افراد روستا بخصوص آنهائیکه توانائی فکری، مالی دارند، نسبت به تمام اهالی روستا و فضایی که در آن فعالیت می کنند(خود روستا) باید احساس مسئولیت کرده و در این راستا تلاش هایی را انجام دهند." اول همسایه بعد خانه و خانواده خودمان، یکی از آموزه های دین اسلام است نسبت به مسئولیت اجتماعی. و این تفکر زمانی به وقوع می پیوندد که شخص نسبت به مشکلات و معضلات روستا بی تفاوت نباشد و تحت تاثیر قرار گیرد. به قول سعدی:

بنی آدم  اعضای  یکدیگرند          که در آفرینش ز یک گوهرند 

چو عضوی به درد آورد روزگار        دگر عضوها را نماند قرار

آموزش مهارت زندگی (کسب و کار)و مشاوره های خانواده(افزایش سطح آگاهی موجب توسعه فکری، افزایش بهداشت و نشاط اجتماعی می شود.)،  نشاط اجتماعی

 مشکلات اجتماعی روستا:

بیکاری معضل بزرگ جامعه ما است که به همراه خود پیامدهای ناخوشایندی را برای خانواده و فرد بیکار می‌آورد؛ مشکلاتی از قبیل فقر اقتصادی، مشکلات روحی و روانی، افت ارتباطات خانوادگی، مشاجره، خلاف‌کاری و عدم توجه به بنیان‌های خانواده. اینها همه مشکلاتی است که فرد بیکار و خانواده او با آن دست به گریبان هستند. این مشکلات باعث می‌شود درون خانواده با ناهماهنگی و عدم ثبات روبه‌رو شود 

راه حل از بین بردن این معضل اجتماعی:

کارآفرینی اجتماعی را می‌توان نوعی فعالیت بشر دوستانه از طریق کسب و کارهای کوچک و بزرگ دانست که هدف اصلی آن حل مسائل و آسیب‌های اجتماعی است، که در جامعه روستا وجود دارند. در واقع کارآفرینان اجتماعی تصمیم دارند از طریق تعریف و پیاده‌سازی مدل‌های جدید کسب و کار و ارائه مفاهیم جدیدی از کمک کردن، به یاری محرومان و افراد نیازمند بپردازند و از این طریق میان برنامه‌های خیرخواهانه و فعالیت‌های اجتماعی رابطه برقرار کنند.

کارآفرینی به ‌عنوان پدیده‌ای نوین در توسعه اقتصادی فرهنگی و اجتماعی یک جامعه، نقش مؤثری در توسعه و پیشرفت روستای طنجور می‌تواند ایفا ‌کند زیرا که این روستا پتانسیل‌های لازم برای حرکت‌های عظیم اجتماعی را دارد که تا کنون به آن توجه نشده است. اعتمادسازی و افزایش میزان مشارکت مردم را بهترین راهکار برای رفع مشکلات اجتماعی اعلام کرد.

اعتیاد:

یکی از مشکلات و معضلات بزرگ که از لحاظ بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی عوارض جبران ناپذیری را به مردم روستا تحمیل می کند، اعتیاد به مواد مخدر محسوب می شود. گسترش این آسیب اجتماعی، هنجارهای اخلاقی، فرهنگی و ارزش های جامعه روستا را نشانه رفته است. اعتیاد به عنوان نوعی بیماری اجتماعی پدیدار شده و عوارض روانی و جسمی نیز با خود به همراه دارد. اعتیاد علاوه بر ایجاد تغییرات فیزیکی در فرد، تغییرات روانشناختی را نیز با خود به همراه دارد. از آنجایی که مصرف مواد مخدر، با تغییرات شیمیایی محیط مغز همراه است، شخصیت فرد مصرف کننده نیز بشدت تحت شعاع این تغییرات قرار می گیرد.  تمام ابعاد زندگی یک فرد معتاد حول محور اعتیاد می چرخد و این روند تمام فکر، ذهن و حتی فعالیت های شخص را در بر می گیرد. این آسیب اجتماعی می تواند همه اقشار یک جامعه روستا را درگیر خود نماید. مواد مخدر بر جنبه هایی از مغز که نظارت و کنترل بر روی نیازهای مهم و اساسی انسان را دارند، مسلط شده و این ابعاد مغز را مطیع خود می سازد.

پدیده اعتیاد، منحصر به طبقه خاصی از نظر اجتماعی نیست و هر طبقه و هر قشری را می تواند به دام خود رهنمون سازد. اگرچه ممکن است اعتیاد به عنوان یکی از آسیب های بزرگ اجتماعی برای همیشه ریشه کن نشود. اما با اندیشیدن تمهیدات مناسب و اقدامات مقتضی می توان با کنترل و مسلط شدن بر این معضل خانمان سوز، از یک بحران و رکود اجتماعی جدی و خطرناک جلوگیری به عمل آورد. از علائم و نشانه های ظاهری این بیماری می توان گرایش به سمت انزوا طلبی و تنهایی، کاهش چشمگیر سطح عملکرد در ابعاد مختلف مانند بهداشت فردی، کاهش سطح کیفی زندگی، فراموشی زیاد، از بین رفتن تدریجی عواطف و احساسات با نزدیکان، کاهش حس مسؤولیت پذیری، نوسانات رفتاری نظیر پرخاشگری، کاهش اشتها و بیخوابی یا کم خوابی غیر طبیعی را عنوان نمود.

 راه حل جلوگیری از اعتیاد:

 یکی از اهرم های قوی برای جلوگیری از اعتیاد در جامعه روستا، سرمایه اجتماعی است. شبکه ای از روابط و پیوندهای مبتنی بر اعتماد اجتماعی بین فردی و بین گروهی و تعاملات افراد با گروه ها،  و نهادهای اجتماعی است که انرژی لازم برای تسهیل کنش ها در جهت اهداف فردی و جمعی را فراهم می کند. وجود عوامل حمایت کننده مانند سرمایه اجتماعی برای پیشگیری و مبارزه با اعتیاد و بهبودی از آن امری ضروری است. در واقع می توان گفت موفقیت اجتماعی شدن امر مبارزه با مواد مخدر وابسته به کم و کیف سرمایه اجتماعی است. شواهد پژوهشی نیز حاکی از نقش و اهمیت سرمایه اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با موادمخدر است. بنابراین شناخت همه جانبه و صحیح از پدیده اعتیاد و برنامه ریزی در راستای افزایش سرمایه اجتماعی و عوامل حمایت کننده می تواند راهگشای برنامه ریزی و موفقیت هر چه بیشتر در اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر باشد.

مهاجرین به روستا:

سومین عنصر، مهاجرد ت بعضی خلاف کار به روستا ست. مهاجرت بعضی خانوارهای  به محیط روستا باعث گردیده است نظم اجتماعی را در سطح روستا برهم بزند. رعایت نکردن فرهنگ عمومی در سطح روستا، نگهداری دام(گوسفند داری) در محیط روستا، مواد مخدر فروشی در سطح روستا و... عوامل دیگر باعث گردیده است خانواده های روستا را نگران نماید. این اعمال هم سلامت جوانان روستا و هم باعث عدم روحیه نشاط آور در سطح روستا می گردد.

راه حل جلوگیری از این عوامل:

شورای اسلامی و دهیار روستا باید راه حلی پیدا نماید که از مهاجرت افراد خلافکار دز سطح روستا جلوگیری نماید. قبل از اینکه زمین یا خانه به آنها بفروشد از خریدار(مهاجر) اطلاعاتی (از سکونت قبلی آنها)کسب نماید و از آنها تعهد بگیرد.

3 - فعالیت های اقتصادی:

فعالیت های اقتصادی در سطح روستا عبارتند از: اشتغالزایی در زمینه صنایع دستی، کسب و کار مغازه ای، کسب و کار خانگی، کسب و کار کارگاهی

- صنایع دستی

 

 

 

 

 


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : جمعه 25 تير 1400
زمان : 12:25
اُمگا ۳ به تسکین سردردهای میگرنی کمک می‌کند


 

 محققان معتقدند نشانگرهای زیستی که گزینه‌های سبک زندگی را ادغام می‌کنند ممکن است به شناسایی افراد در معرض خطر کمک کرده و برای ارزیابی رویکردهای درمانی، جلوگیری از عوارض و تأخیر در مرگ مفید باشند.

در میان نشانگرهای زیستی مبتنی بر رژیم غذایی، اسیدهای چرب هستند که آشکارا با کاهش خطر بیماری قلبی عروقی و مرگ و میر به هر علتی همراه هستند. این اسیدهای چرب شامل اُمگا ۳، EPA و DHA است که به طور معمول در ماهی‌هایی مانند قزل آلا و شاه ماهی یافت می‌شوند. همچنین مکمل‌هایی امگا ۳ مانند مکمل روغن ماهی و روغن جلبک هم در دسترس هستند.

طبق گزارش سال ۲۰۱۸ که شامل ۲۵۰۰ شرکت کننده بود که به مدت میانگین ۷.۳ سال تحت نظر بودند مشخص شد مبنای میزان EPA + DHA که شاخص اُمگا ۳ تلقی می‌شود، ارتباط قابل توجهی با خطر مرگ به هر دلیلی دارد.

در حقیقت، افرادی که بالاترین شاخص اُمگا ۳ را داشتند در مقایسه با افرادی که پایین‌ترین شاخص اُمگا ۳ داشتند، ۳۳ درصد کمتر در معرض خطر مرگ زودهنگام بودند.

شاخص اُمگا ۳، اندازه گیری میزان EPA و DHA در غشاهای گلبول قرمز است که نشانگر وضعیت اُمگا ۳ است. شاخص اُمگا ۳ مطلوب، ۸٪ یا بالاتر، شاخص اُمگا ۳ متوسط بین ۴٪ تا ۸٪ و شاخص اُمگا ۳ پایین ۴٪ و کمتر است. شاخص اُمگا ۳ زیر ۴ درصد خطر مرگ زودرس را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

«مایکل مک برنی»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «جالب است بدانید که در ژاپن، که میانگین شاخص اُمگا ۳ بیش از ۸٪ است، طول عمر تخمین زده شده حدود ۵ سال بیشتر از ایالات متحده است که میانگین شاخص اُمگا ۳ آن حدود ۵ درصد است. از اینرو، عملاً مواد غذایی که شاخص اُمگا ۳ را تغییر می‌دهند ممکن است به افزایش طول عمر کمک کنند.»

 

نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : پنج شنبه 17 تير 1400
زمان : 11:39
احکام انتخاباتی


حضرت آیت الله خامنه‌ای:

سوال- آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعا واجب است و عدم شرکت حرام است؟

ج) شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی است.

سوال- آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟

ج) واجب عینی است.

سوال- با توجه به اینکه زن جهت شرکت در انتخابات می‌بایست از منزل خارج شود آیا واجب است از شوهر اجازه بگیرد؟ و اگر شوهر به همسرش اجازه شرکت در انتخابات را ندهد یا رضایت نداشته باشد تکلیف زن چیست؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

سوال- آیا شرکت نکردن در انتخابات معصیت و گناه است؟

آری، ترک آن بدون عذر شرعی جایز نیست.

سوال- چرا شرکت در انتخابات لازم است؟

ج) همانطور که حفظ جان، مال، ناموس، دین و کشور واجب است و باید اینها را حفظ کنیم، رأی دادن نیز که مقدمه حفظ این موارد است واجب است. به عبارت دیگر مقدمه واجب نیز واجب است.

سوال- آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟

ج) شرکت در انتخابات برای همگان لازم و واجب است و واجب عینی می‌باشد.

سوال- آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعا واجب است؟

ج) شرکت در انتخابات برای همگان لازم و واجب است.

سوال- آیا عدم شرکت در انتخابات از نظر دینی اشکال دارد؟ اگر این گونه است انداختن رأی سفید چه حکمی دارد؟

ج) شرکت نکردن در انتخابات جایز نیست و اگر به شخص خاصی اعتماد نکردید می‌توانید رأی سفید بدهید؛ ولی تا جایی که ممکن است رأی سفید ندهید

حضرت آیت الله جوادی آملی:

سوال- در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصل آزادی در انتخابات پذیرفته شده است؛ ولی رهبری مردم را ملزم می‌کند که در انتخابات شرکت کنند. آیا کسی که در انتخابات شرکت نمی‌کند، کار واجبی را ترک کرده است یا دستور رهبر، امر ارشادی است؟

تقویت نظام اسلامی با شرکت در انتخابات و مانند آن لازم است؛ لیکن هر فردی در انتخاب نماینده و رأی به کاندیدا آزاد است. البته رعایت مصالح نظام اسلامی و امت مسلمان لازم است.

حضرت آیت الله جعفر سبحانی:

سؤال- نظر شما در مورد شرکت در انتخابات چیست؟

ج) سرنوشت نظام اسلامی و کشور بستگی دارد که در انتخابات شرکت کنیم و به افراد متدین و ملتزم به اسلام و قوانین و توانا بر اداره کشور رأی دهیم. والله العالم

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری www.leader.ir، استفتائات جدیدی در مورد «احکام انتخابات» به روز رسانی و منتشر کرد.

معیارهای نامزد اصلح

س۸. به نظر معظم له معیارهای نامزد اصلح چه مواردی است؟

ج. با وجود شرایط قانونی، اهم معیارهای اصلح به شرح زیر است:

- تدیّن؛ تعهّد و خوشنامی؛ وفاداری به انقلاب و ایستادگی در راه آن؛ عزم، اراده و نفوذ ناپذیری در مقابل دشمن و افراد ناصالح؛ دارای برنامه و کفایت لازم؛ مرعوب نشدن در مقابل دشمنان؛ ساده زیستی و دوری خود و بستگان از اشرافی ­گری؛ مردمی و آشنا به درد مردم، خدمتگزاری؛ اعتقاد واقعی به راه امام راحل (ره)؛ تقید به مسائل اخلاقی نظیر پرهیز از معامله­ گری، رشوه و توصیه پذیری و توجه به منافع طبقات محروم جامعه؛ تثبیت مواضع عزت آفرین، صحیح، عاقلانه و حکیمانه انقلاب و نظام؛ پرهیز از اسراف یا هزینه از بیت المال یا اموال شبهه ناک در تبلیغات و غیر آن؛ پرهیز از طرح اموری که در اختیار آن‌ها نیست؛ شناخت اولویت‌ها و فوریت‌های نظام و مردم و پرداختن به آنها؛

وظیفه شخص در صورت نشناختن نامزد اصلح

س۹. اگر اصلح را نشناسیم وظیفه چیست؟ از طرفی اگر تحقیق کنیم و به شخص اصلح نرسیم می توانیم در انتخابات شرکت نکنیم؟

ج. در تشخیص فرد اصلح می توانید از کسانی که به لحاظ تعهد دینی و بصیرت انقلابی مورد اعتمادند، کمک بگیرید و در هر صورت شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی است.

لزوم حلالیت طلبی برای غیبت و تهمت در انتخابات

س۱۶. وظیفه اشخاصی که در جریان انتخابات، تخلفات تبلیغاتی از قبیل هتک حرمت اشخاص، تهمت، غیبت و مواردی از این قبیل را مرتکب شده اند، چیست؟

ج. درصورتی که حلالیت طلبیدن مفسده نداشته باشد باید از آنها حلالیت بطلبد و در صورت امکان جبران نماید مثلا گفته های خود را به هر کس که رسانده تکذیب کند. 

حرام بودن درآمد ناشی از انتشار دروغ و شایعه در انتخابات

س۱۷. کسب درآمد ناشی از پخش دروغ و شایعه در فضای مجازی در ایام انتخابات چه حکمی دارد؟

ج. این‌گونه کسب درآمد، حرام است.

رأی دادن در مسجد برای جنب و حائض

س۱۸. با توجه به اهمیت شرکت در انتخابات در مراحل مختلف و از سوی دیگر، مستقر بودن برخی صندوق‌های اخذ رأی در مساجد، آیا رفتن به مسجد در حال جنابت و حیض، برای عمل‌کردن به این وظیفه مهم سیاسی عبادی جائز است؟

ج. باید به مناطقی بروند که صندوق در غیر مسجد باشد.

رعایت حق الناس برای تبلیغات انتخاباتی

س۱۹. حکم شرعی چسباندن پوسترهای تبلیغاتی در مکانی که صاحب آن مکان راضی نیست، چیست؟ اگر باعث کثیفی نمای ساختمان یا آسیب‌زدن به آن شود، آیا فرد، ضامن است؟

ج. اگر عرفاً تصرف در مال او محسوب شود، حرام است و ضامن خسارات وارد شده می‌باشد.

وعده های خلاف واقع یا غیر قانونی نامزد انتخابات

س۲۰. اگر نامزد انتخابات در تبلیغات خود وعده‌های نادرست و خلاف واقع یا وعده‌هایی خارج از توان و وظایف نمایندگی به مردم بدهد، آیا این کار جایز است؟

ج. نباید وعده‌هایی بدهد که توان انجام آن را ندارد و یا منع قانونی دارد.

انتشار دروغ درباره نامزدهای انتخابات

س۲۱. در جریان انتخابات، افراد در مجالس و سخنرانی ها، دانسته یا ندانسته، موضوعات مختلفی را به نامزدها نسبت می دهند؛ آیا بازگوکردن آنها شرعاً اشکال دارد؟

ج. اگر مطالب مذکور دروغ باشد یا اهانت به شخصی باشد شرعا جایز نیست.

حکم کوتاهی در انجام وظیفه انتخاباتی

س۲۲. آیا کوتاهی نکردن در امور اجرایی انتخابات یک وظیفه قانونی است، یا شرعاً نیز اشکال دارد؟

ج. کوتاهی در امور اجرایی انتخابات، خیانت در امانت محسوب شده و شرعاً جایز نیست.

کفاره شکستن سوگند شرعی نامزدهای انتخابات

س۲۳. آیا نمایندگانی که از انجام وظایف اصلی و قانونی خود کوتاهی می کنند و بر اساس سوگند اولیه خود عمل نمی کنند شرعاً باید کفاره بدهند؟

ج. اگر سوگند شرعی با شرایط آن محقق شده باشد، شکستن آن موجب کفاره می شود.

حکم چاپ و نشر آرم جمهوری اسلامی در تبلیغات انتخابات

س۲۴.آرم جمهوری اسلامی در بنرها و پوسترهای تبلیغاتی وجود دارد و ممکن است برخی بدون وضو به آن دست بزنند یا به آن بی‌احترامی کنند؛ در چنین صورتی، چاپ و اشاعه آن چه حکمی دارد؟

ج. چاپ و نشر آرم جمهوری اسلامی ایران اشکال ندارد، ولی بر کسی که به دستش می‌رسد، لازم است احکام شرعی آن را رعایت نموده و بنا بر احتیاط واجب از بی‌احترامی و نجس‌کردن و مسّ بدون وضوی آن خودداری کند.

حکم چاپ و نشر اسماء متبرکه در تبلیغات انتخابات

س۲۵. اگر اسم برخی از نامزدها از قبیل عبدالله که کلمه «الله» در آنها وجود دارد، در اوراق تبلیغاتی یا پوسترها چاپ شده، در اختیار مردم قرار گیرد، چه حکمی دارد؟

ج. مسّ لفظ جلاله بدون وضو جایز نیست، اگرچه جزئی از یک اسم مرکب باشد. ولی چاپ و نشر آن اشکالی ندارد.

دور انداختن اقلام و برگه های تبلیغاتی دارای اسماء متبرکه

س۲۶. آیا لازم است هنگام انتخابات، مأموران شهرداری پس از گردآوری برگه‌های تبلیغاتی آنها را به‌خاطر داشتن اسماء متبرکه یا آیات قرآن بررسی کنند؟ آیا می‌توانند آنها را به سطل زباله بیاندازند؟

ج. فحص و بررسی لازم نیست و تا زمانی که وجود اسماء جلاله یا آیات قرانی در آنها احراز نشود، انداختن آن در سطل زباله اشکال ندارد.

از بین بردن اقلام و برگه های تبلیغاتی دارای اسماء متبرکه

س۲۷. اگر کارگر شهرداری بعد از گردآوری کاغذها و اوراق انتخاباتی یقین داشته باشد که در لابه‌لای آنها اسماء متبرکه یا آیات قرانی وجود دارد، در این صورت چه وظیفه‌ای دارد؟ آیا باید آنها را جدا کند؟

ج. جدا کردن اسماء متبرکه لازم نیست و میتوانند همه آنها را یکجا به‌ وسیله آب تبدیل به خمیر کنند.

اسراف در تبلیغات انتخاباتی

س۲۸. آیا چاپ گسترده اوراق تبلیغاتی که اکثراً بدون مطالعه در معابر رها شده، یا سر از سطل زباله در می آورند، جایز است؟

ج. تبلیغات انتخاباتی مطابق قوانین اشکالی ندارد ولی باید از روش هایی استفاده نمایند که اسراف در آن رخ ندهد.

فعالیت انتخاباتی کارمند در ساعات اداری

س۲۹. اگر کارمند دولتی در وقت اداری به انجام اموری از قبیل تبلیغ برای نامزد دلخواه خود بپردازد، جایز است؟

ج. در ساعات اداری باید طبق مقررات اداری به انجام وظایف محوله خود بپردازد و برای فعالیت های غیر مرتبط مطابق قوانین مرخصی بگیرد.

نظرسازی و انتشار نظرسنجی دروغین در انتخابات

س۳۰. انتشار هرگونه نتایج نظرسازی و نظرسنجی کاذب درباره انتخابات و نامزدهای انتخابات چه حکمی دارد؟

ج. دروغ و فریب و تقلب در انتخابات، جایز نیست.

خودستایی و غرور در تبلیغات نامزدهای انتخاباتی

س۳۱. آیا تبلیغِ نامزدها درباره مهارت‌ها و توانایی هایشان، خودستایی و غرور محسوب می‌شود؟

ج. خودستایی و غرور از صفات رذیله‌ای است که انسان به‌خاطر هوای نفس به دنبال آنها است تا فخرفروشی کند اما بیان مهارت‌ها و توانایی‌ها اگر برای روشنگری بوده باشد، اشکالی ندارد.

ریا در تبلیغات نامزدهای انتخاباتی

س۳۲. آیا نامزدها مجاز هستند برای روشنگری در انتخابات و کسب رأی رفتارها و کارهای خداپسندانه خود را بازگو کنند؟ آیا این کار ریا محسوب نمی‌شود؟

ج. اعمال ریاکارانه زمانی صدق می‌کند که هدف انسان، نشان‌دادن دین‌داری خود به دیگران باشد؛ اما اگر با اهداف مقدس، اعمال خود را بازگو کند، ریا محسوب نمی‌شود.

اجازه شوهر برای نامزدی زنان در انتخابات

س۳۳. نامزدی زنان در انتخابات مجلس یا شوراها، درصورتی‌که شوهر او راضی نباشد، چه حکمی دارد؟

ج. شرکت در انتخابات برای بانوانی که شرایط لازم را دارند منوط به اجازه شوهر نیست، لکن در صورتی که نامزدی در انتخابات بر ایشان متعین نباشد باید از انجام اموری که موجب تضییع حق شوهر می‌شود اجتناب کنند.

بیان اندیشه های نادرست، اشتباهات سیاسی و فساد مالی نامزدها در انتخابات

س۳۴. آیا در مناظرات تبلیغاتی یا سخنرانی‌های عمومی بیان اندیشه‌های نادرست نامزدها یا اشتباهات سیاسی یا فساد مالی آنها جایز است؟ اگر با قصد روشنگری افکار عمومی باشد، چه حکمی دارد؟

ج. در صورتی‌که برای شناخت آنها لازم باشد و قصد هتک و اهانت نباشد، مانعی ندارد و گفتن نکات منفی در چارچوب قانون مانع ندارد.

انتقاد نامزدها از عملکرد مسئولان در انتخابات

س۳۵. آیا انتقاد نامزدها در تبلیغات انتخاباتی از عملکرد مسئولان قبلی شرعاً اشکال دارد؟

ج. بیان ضوابط و شرایط و نقدکردن دیگران جهت روشن‌شدن اذهان، مانعی ندارد ولی باید از هتک حرمت و تهمت و توهین اجتناب نمود.

تخریب غیر مستقیم عملکرد نامزد دیگر در انتخابات

س۳۶. اگر تعریف نامزدی از برنامه خود به‌صورت غیرمستقیم باعث تخریب عملکرد نامزدهای دیگر شود، اشکال دارد؟

ج. نقدکردن مستقیم یا غیرمستقیم دیگران برای روشن‌شدن اذهان مانعی ندارد.

وظیفه مردم در قبال انتشار دروغ و شایعه در انتخابات

س۳۷. افراد عادی و عموم مردم در قبال شایعات و مطالب دروغی که در فضای مجازی پخش و منتشر می شود، چه وظیفه‌ای دارند؟

ج. وظیفه امر به معروف و نهی از منکر به عهده همه افراد جامعه می باشد و باید از شایعات و مطالب دروغ جلوگیری کرد.

تخلف از قوانین جمهوری اسلامی در انتخابات

س۳۸. تخلف از قوانین و مقررات جمهوری اسلامی در مسائل مربوط به انتخابات چه حکمی دارد؟

ج. مخالفت با قوانین برای هیچ‌کس و در هیچ‌جا جایز نیست.

حکم عدم شرکت در انتخابات به جهت عملکرد مسئولان

س۳۹. آیا ضعف و سستی برخی از مسئولان در اداره کشور را می توان دلیل شرکت‌نکردن در انتخابات قرار داد؟

ج. خیر، دلیل مذکور مانع از عمل به وظیفه شرعی نمی باشد.


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : یک شنبه 23 خرداد 1400
زمان : 13:31


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.