سرمایه اجتماعی
سرمایه اجتماعی


 در اجرای هر امری که منافع عموم را در پی دارد، بدون مشارکت عمومی به کندی صورت می گیرد. بک نفر هر آنچه هم انگیزه ای قوی داشته باشد نمی توان پیشرفت قابل ملاحظه ای را در پی داشته باشد. مشارکت عموی تحت مفهوم سرمایه اجتماعی می تواند هم افزایی را ایجاد نماید و از تمام منابع انسانی و مالی و فرهنگی در اجرای پروژه های عمومی استفاد نماید. هرچه مقدار سرمایه اجتماعی در روستای طنجور بیشتر باشد، همکاری و هماهنگی میان افراد و اهالی روستا بیشتر می شود. منظور از سرمايه اجتماعي ميزان ارتباطات ميان افراد و هنجارهاي حاکم بر اين ارتباطات است که موجب ارتقاي سطح همکاري اعضاي روستا ميشود.

سرمایه‌اجتماعی عبارت است از ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی‌ای که می‌توانند حس همکاری و اطمینان را در میان افراد یک جامعه پدید آورند. امروز بر جامعه‌شناسان ثابت شده که یکی از ابعاد مهم هر توسعه‌ای توجه به سرمایه‌های اجتماعی است. از این‌رو سرمایه‌اجتماعی، یکی از مهمترین شاخصه‌های رشد و توسعه در روستای طنجور به شمار می‌آید. این مشارکت عمومی با مفهوم سرمایه‌اجتماعی در برگیرنده مفاهیمی همچون اعتماد، همکاری و همیاری میان تمام کسانی است به نوعی نسبت به روستای خود عرق دارند و به پیشرفت روستای طنجور را در کلیه زمینه های فرهنگی، اجتماعی،سیاسی و اقتصادی عشق می ورزند.این عشق و عطوفت نسبت به روستای خود را اگر به صورت یک نظام هدفمند به شکل یک نقشه راه در سر لوحه فکر و ذهنمان داشته باشیم آثار پر بار را برای روستا در پی خواهد داشت. کارگروه دلسوز می تواند نقشه راه را آماده و مسیر را در جهت دستیابی به هدف‌های ارزشمند هدایت کنند. از این‌رو شناخت عوامل موثر در تقویت یا تضعیف سرمایه اجتماعی می‌تواند در گسترش ابعاد سرمایه اجتماعی کمک کرده و موجب افزایش عملکرد اجتماعی و اقتصادی در روستا شود. امروزه سرمایه اجتماعی نقشی بسیار مهمتر از سرمایه فیزیکی و انسانی در جوامع ایفا می‌کند و شبکه‌های روابط جمعی و گروهی انسجام بخش میان انسان‌ها و سازمان‌هاست. از این‌رو در غیاب سرمایه اجتماعی، سایر سرمایه‌ها اثربخشی خود را از دست می‌دهند و بدون سرمایه اجتماعی پیمودن راه‌های توسعه و تکامل فرهنگی و اقتصادی ناهموار و دشوار می‌شود.

 اسلام عزیز نیز به امر مهم در جوامع اسلامی توجه خاص دارد.با بررسي اصول اسلامي مانند وحدت، اخوت، عدالت،تعاون، مشورت، و همين طور فضايل اخلاقي نظير صداقت، وفاي به عهد، حسن ظن، خوشرويي و ... در مي يابيم که اجراي اصول اسلامي در ابعاد فردي و اجتماعي بر انواع و سطوح مختلف سرمايه اجتماعي تاثير زيادي دارد و علاوه بر آن به نظر مي رسد که پياده شدن اين اصول موثرترين روشي است که مي تواند سرمايه اجتماعي را به بالاترين سطح ممکن آن برساند. گسترش و تعميق اعتقادات و فرهنگ اسلامي و گسترش مشارکت اجتماعي مردم در امور مختلف، دو راه کار مهم براي افزايش سرمايه اجتماعي اسلامي مي باشند.

نظریه پردازان زیادی در باره سرمایه اجتماعی سخن گفته اند.

 گلن لوری، سرمایه اجتماعی را مجموع منابعی می‌داند که در ذات روابط خانوادگی و در سازمان اجتماعی جامعه وجود دارد و برای رشد شناختی یا اجتماعی کودک یا جوان سودمند است.                   

کلمن معتقد است :سرمایه ‌اجتماعی شیء واحد نیست بلکه انواع چیزهای گوناگونی است که دو ویژگی مشترک دارند: همه آنها شامل جنبه‌ای از یک ساخت اجتماعی هستند و کنش‌های معین افرادی را که در درون ساختار هستند تسهیل می‌کنند. سرمایه ‌اجتماعی مانند شکل‌های دیگر سرمایه مولد است و دستیابی به هدف‌های معینی را که در نبود آن دست یافتنی نخواهد بود، امکان‌پذیر می‌سازد. سرمایه‌ اجتماعی مانند سرمایه فیزیکی و انسانی کاملا تعویض پذیر نیست اما نسبت به فعالیت‌های به خصوصی تعویض‌پذیر است.

با توجه به این ضرب المثل"یک دست صدا ندارد" یکی از راه های ارتقاء سرمایه اجتماعی که بسیاری از اندیشمندان پیشنها کرده اند، روش مشارکت عمومی است. مردم را می توان به صورت فعال در تصمیم گیری و اجرای برنامه ها درگیر نمود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : سه شنبه 6 فروردين 1398
زمان : 11:38


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.