با هم بودن چقدر زیباست
با هم بودن چقدر زیباست


برای ایجاد یک زندگی عالی و با کیفیت در هر مجموعه ای از جامعه انسانی، اعم از شهری و روستایی و حتی مجموعه ی کوچکتری مانند خانواده، نه تنها به یک الگوی مناسب نیاز می باشد، به فاکتورهای لازم و ضروری نیز نیاز دارد. این فاکتورها در حوزه های  قرهنگی، اجتماعی، اقتصادی هستند. یک مجموعه انسانی زمانی موفق می شوند که مشکلات فرهنگی نداشته باشند. مشکلات اقتصادی نداشته باشند، از هنجارهای اجتماعی به دور باشند. این مجموعه که از سلامت اجتماعی بهره می برد، دارای سرمایه اجتماعی خوبی خواهد بود.همانطوریکه  از چندین مجموعه خانوار یک روستا شکل می گیرد، این روستا نود و نه درصد دارای اشتراکات همسو هستند. با توجه به این همه نزدیکی، نباید نسبت به مشکلات روستا بی تفاوت باشند، زیرا زره کوچکی از آن مشکل به خودشان بر می گردد. 

سعدی می فرماید:

چو عضوی به درد  آورد روزگار

دگر عضوها را نماند قرار

به هر شکل چه بخواهیم و چه نخواهیم، ساز خوشی از هر نقطه ای باشد به گوشمان می رسد و خدای ناکرده هر دردی و غمی هم باشد، ناله هایش به گوشمان می رسد، خوشا آن گوشی که نسبت به هردو بی تفاوت نباشد. که مصداق مصرع دوم شعر سعدی است.

تو کز محنت دیگران بی غمی

نشاید که نامت نهند آدمی

هنجارهای اجتماعی، شیوه های رفتاری معینی است که در جامعه متداول است. هر فردی که درجامعه زندگی می کند، آن را می آموزد، به کار می بندد و انتظار دارد دیگر افراد جامعه نیز آن را انجام دهند. بنابراین هنجارها و رفتارها، قاعده، معیار و میزانی است که با آن رفتار اجتماعی افراد در جامعه سنجیده شود. هر رفتاری که با آن مطابقت پیدا کند، رفتاری بهنجار است. چنانچه مخالف آن باشد، نابهنجار نامیده می شود. باید بدانیم که هنجارها مبتنی برارزش است. تمام قوانین و مقرراتی که در هر جامعه یی وجود دارد، مبتنی بر ارزش ها و هنجارهای اجتماعی است. یعنی ابتدا جامعه نیاز به آن را احساس می کند، سپس به مجلس شورا می رود و تصویب می شود. مقررات راهنمایی و رانندگی، خوب و بد بودن و زشت و زیبا بودن هرچیز در جامعه. همه اینها هنجارهایی هستند

اگر در جامعه ای هنجارها مراعات نشود، کجروی پدید می آید و رفتارها آسیب می بیند. یعنی، آسیب زمانی پدید می آید که از هنجارهای مقبول اجتماعی تخلفی صورت پذیرد. عدم پای بندی به هنجارهای اجتماعی موجب پیدایش آسیب اجتماعی است.

اعتیاد  یک آسیب اجتماعی محسوب می شود، اگر این آسیب اجتماعی باعث رنجش جامعه شود به یک ناهنجار اجتماعی تبدیل می شود. جامعه سالم، جامعه ایی است که ارزشها و هنجارهای اجتماعی مورد احترام قرار می گیرد. برای اینکه بتوانیم جامعه روستای طنجور را به سمت یک جامعه سالم سوق بدهیم، باید با آسیب های اجتماعی در روستا مبارزه کرد و آن آسیب ها را از بین برد. یکی از آن آسیب های اجتماعی مسئله اعتیاد است. مبارزه با این مرض اجتماعی ازسال های گذشته مورد توجه دلسوزان این روستا بوده است، متاسفانه به خاطر عدم زیر ساخت لازم دست آنها برای مبارزه با این مرض خانمانسوز کوتاه بود. به لطف خدا بعد از باز سازی رخت کن که به یک مخروبه و محلی برای تجمع معتادان تبدیل شده بود، وبه نام کتابخانه تبدیل شده بود، محل مناسبی شد برای تشکیل کلاس ان ای . (انجمن معتادان گمنام) در تشکیل این کلاس جا دارد اول از اعضای گروه N A که با زحمت فراوان به روستای طنجور می آیند و کلاس  N A را اداره می نمایند، دوم از معتادان روستای طنجور تشکر کرد که پذیرفتند تا در کلاسهای این انجمن شرکت نمایند، سوم از آقای ایمان ساکی مسئول بهداشت روستای طنجور و چهارم از آن کسانی که در انجمن NA سالهاست به پاکی رسیده اند وبه معتادان این روستا  کمک می کنند. برای تمام کسانی که در این کلاس شرکت کرده اند آرزوی سلامت،موفقیت، و رها شدن از موادهای مخرب را از خداوند بزرگ خواهان و خواستاریم.

 

 

 

 

 

 

 

همانطوریکه به 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : یک شنبه 6 بهمن 1398
زمان : 1:5


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.