گذری در تاریخ
گذری در تاریخ


آقای علی اکبر دهخدا در کتاب لغت نامه گوید: "بروجرد را دار السرور می گفتند." قدمت شهرستان بروجرد را بیش از چهار هزار سال ذکر کرده اند. آقای حسین توکلی در کتاب وجه تسمیه شهرهای ایران جلد اول صفحه یکصد و چهل شش گوید: بروجرد از شهرهای باستانی ایران و قدمت آن بیش از چهار هزار رسال است و از بناهای سلاطین ساسانی بوده است. و آقای مهرالزمان در کتاب، مکانهای جغرافیا صفحه نود و یک می گوید: بروجرد در سابق به اندازه ای اهمیت داشته که برج های فراوان برای حفاظت این شهر داشته است. به همین خاطر مرحوم علی اکبر دهخدا در لغت نامه خود می گوید بروجرد را دارالسرور می گفتند. گمان می رود که تپه طنجور که قلعه طنجور روی آن بنا شده بود، برای حفاظت و دیده بانی بوده است. به دنباله جمله بالا علی اکبر دهخدا در لغت نامه می نویسد: از اهمیتی که داشته و بروجرد دارای آبادیهای فرازنده و دهات برازنده می باشد و یکی از آن آبادی ها طنجور می باشد. آقای دکتر محمد پاپلی در فرهنگ آبادیها صفحه یکصد و شصت و چهار و در کتاب جغرافیا و اسامی دهات کشور اداره کل آمار و ثبت احوال جلد دویم استانهای نه و ده صفحه یکصد و سی و شش و آقای دکتر لطف الله مفخم در کتاب فرهنگ صفحه سیصد و چهار ودر کتاب فرهنگ جغرافیایی ایران استان ششم صفحه دویست و چهل و نه و آقای علی اکبر دهخدا در کتاب لغت نامه صفحه سیصد و بیست و چهار نسبت به اهمیت و ارزش آبادی طنجور مطالب ارزنده و گرانقدری به رشته تحریر در آورده اند و یکی از برازندگی و فرازندگی روستای طنجور بقعه مبارک امامزاده یوسف می باشد و همواره از اطراف و اکناف زائرین گرامی به زیارت بقعه مبارکش مشرف می شوند.

در کتاب فرهنگ جغرافیایی ارتش جلد پنجاه و هشت (خرم آباد) صفحه چهارصد و سی و نه نگاشته: امامزاده یوسف در روستای طنجور از دهستان شیروان دفن گردیده و دارای حرم و صحن گرانمایه می باشد. در کتاب بیست هزار زیارتگاه جهان از کتب خطی آستانقدس رضوی علیه السلام در سیصد جلد، جلد هفتاد و پنج آورده اند: امامزاده یوسف در روستای طنجور شهرستان بروجرد دفن شده و دارای بقعه و حرم می باشد و اهمیت بسیاری داراست و می توان گفت  بقعه آن حضرت از هزار سال می گذرد.

از دلایل و مدارک و قرائن و شواهدی اطلاع حقیقی بدست آمده است که امامزاده یوسف نسب شریفش به حضرت امام هفتم موسی بن جعفر علیه السلام می رسد با واسطه.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : سه شنبه 25 خرداد 1395
زمان : 11:31


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.