کارگروه توسعه پایدار روستای طنجور
کارگروه توسعه پایدار روستای طنجور


ضروری ترین کار برای رسیدن به یک توسعه پایدار در عرصه های مختلف( فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی،بهداشت و سلامت) مشارکت مردم در عرصه های مختلف در محیط روستاست. یکی از آموزه های دینی ما این است «انّ الله لا يُغيِّرُ ما بقوم حتّي يغيّرو ما بانفسهم» (سوره رعد آيه 13)خداوند سرنوشت هيچ قومي و «ملّتي» را تغيير نمي دهد مگر آنكه آنها خود تغيير دهند. این نگرش اسلامی انگیزه افزونی به ما می دهد تا در یک امر مشارکتی برای سربلندی روستا که فوائد آن به اهالی روستا علی الخصوص نوجوانان و جوانان که امید آینده کشور هستند می رسد.

مشارکت مردم علی الخصوص جوانان در نهادهای مردمی که اصطلاحا به سمن یا NGO معروف است، بالندگی فردی و حس تعلق خاطر جمعی، هم افزایی را پدید می آورد. این عوامل باعث می شود تا بی تفاوتی و بی مسئولیتی بین مردم جای خود را به احساس وابستگی و مسئولیت پذیری بدهد. الحمدالله روستای طنجور با توجه به بافت یکپارچه و قوی و دارای ظرفیت های بالقوه و دارای استدادهای درخشان در بین جوانان و  روحیه دلسوزی،مهرورزی همراه با شئونات اسلامی، همگرایی و همسویی را در عالی ترین سطح بوجود خواهد آورد. بکار گیری این عوامل، می توان پیش بینی یک چشم انداز قابل قبولی را برای آینده روستا پیش رو داشت.

مشارکت یعنی شریک شدن در یک امر، مخصوصا امری که هم رضایت خدا در آن باشد و هم رضایت خلق خدا.مشارکت قشرهای مختلف روستای طنجور علی الخصوص، جوانان در یک نهاد مردمی برای رشد و بالندگی روستا، همراه با برنامه ریزی دقیق و تقسیم کار بین جوانان خوش ذوق و استفاده از تمام ظرفیت ها در راستای اهداف بلند مدت و کوتاه مدت، شاهد توسعه روستا در تمام زمینه ها علی الخصوص فرهنگی و اجتماعی خواهیم بود. ویژگی ها ی این تشکل مردمی، خودجوشی و نیاز طبیعی، اهداف مشترک اعضا، قانونمندی، برنامه و فعالیت مدون، مشارکت و جلب مشارکت (عضوپذیری)، استقلال را می توان نام برد، که در ماندگاری آن نیز تاثیر به سزایی دارد. در این راستا توسعه پایدار رویکردي جامع به بهبودبخشی کیفیت زندگی مردم در جهت تحقق رفاه اقتصادي، اجتماعی و محیطی در مجموعه روستا می باشد.

با این پیش فرض و با توجه به مطالب گذشته که در این وبلاگ خدمت عزیزان عرضه شده است، خداوند توفیق به ماداد تا اولین جلسه گردهم آیی جوانان روستا در تاریخ روز جمعه 24 تیر 1400 در حسینیه روستا تشکیل شود.

با توجه به اینکه تمام حضار در جلسه به این مهم واقف بودندکه روستا دارای مشکلات عدیده ای است، لزوم مشارکت جمعی برای مقابل با آن معضلات و مشکلات خیلی ضروری به نظر می رسد.

در این جلسه پس از بیان مشکلات توسط حاظرین، تاکید شد برای مقابله با مشکلات به یک گروه جهادی نیاز است که با انتخاب جوانان دلسوز و پا به کار در یک مشارکت جمعی سازمان یافته،آستین را بالا بزنند و وارد یک فعالیت خداپسندانه در سطح روستا گردند.

اولین کار خوب و زیبایی که در این جلسه انجام گرفت، نام تشکل بود که بعد از بررسی چندین نام، نام«کارگروه توسعه پایدار روستای طنجور » مورد توافق قرار گرفت.

این کار گروه اینشاالله تحت لوای همین نام به صورت یک تشکیلات سازمانی مردمی، با یک ساختار منظم برای رفع معضلات و مشکلات روستا به کمک تمامی اهالی روستا و شورای اسلامی روستا، خواهد رفت و رضایت خدا و خلق خدا را اینشاالله بدست خواهند آورد.

این کارگروه با شورای اسلامی روستا دارای اهداف مشترکی است و هرگز در مقابل شورای اسلامی روستا قرار نخواهد گرفت. شورای اسلامی یک نهاد مردمی دولتی است و دارای وظایف خاصی است وبه خاطر نیروهای اندک و مسائل دیگرقدرت اجرایی آنچنانی ندارد. قدرت اجرایی شورای اسلامی، دهیار است و دهیار به تنهایی قادر به حل تمام مشکلات و معضلات روستا نخواهد بود. در کارگروه توسعه پایدار روستای طنجور کل جوانان و اهالی روستا فعالیت دارند و به هیچ سازمان و ادارات دولتی وابسته نیست. یکی از منابع مهمی که این کارگروه دارد، مردم هستند که خودشان آنرا بوجود آمرده اند و خودشان آنرا اداره می کنند و آنرا پشتیبانی خواهند کرد.    

 فعالیت«کارگروه توسعه پایدار روستای طنجور» در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و عمران می باشد. 

1 - فعالیت های فرهنگی شامل: قرآنی (حفظ، قرائت، روخوانی) تشکیل کلاسهای پرورشی و معرفتی(اخلاق، احکام،) اردو و ... در این کلاس ها برای خواهران و برادران جداگانه کلاس ها تشکیل خواهد شد.

2 - فعالیتهای اجتماعی: 

قبل از آنکه به فهرست فعالیت های اجتماعی بپردازیم، تعریفی از مسئولیت اجتماعی داشته باشیم. "تمام افراد روستا بخصوص آنهائیکه توانائی فکری، مالی دارند، نسبت به تمام اهالی روستا و فضایی که در آن فعالیت می کنند(خود روستا) باید احساس مسئولیت کرده و در این راستا تلاش هایی را انجام دهند." اول همسایه بعد خانه و خانواده خودمان، یکی از آموزه های دین اسلام است نسبت به مسئولیت اجتماعی. و این تفکر زمانی به وقوع می پیوندد که شخص نسبت به مشکلات و معضلات روستا بی تفاوت نباشد و تحت تاثیر قرار گیرد. به قول سعدی:

بنی آدم  اعضای  یکدیگرند          که در آفرینش ز یک گوهرند 

چو عضوی به درد آورد روزگار        دگر عضوها را نماند قرار

آموزش مهارت زندگی (کسب و کار)و مشاوره های خانواده(افزایش سطح آگاهی موجب توسعه فکری، افزایش بهداشت و نشاط اجتماعی می شود.)،  نشاط اجتماعی

 مشکلات اجتماعی روستا:

بیکاری معضل بزرگ جامعه ما است که به همراه خود پیامدهای ناخوشایندی را برای خانواده و فرد بیکار می‌آورد؛ مشکلاتی از قبیل فقر اقتصادی، مشکلات روحی و روانی، افت ارتباطات خانوادگی، مشاجره، خلاف‌کاری و عدم توجه به بنیان‌های خانواده. اینها همه مشکلاتی است که فرد بیکار و خانواده او با آن دست به گریبان هستند. این مشکلات باعث می‌شود درون خانواده با ناهماهنگی و عدم ثبات روبه‌رو شود 

راه حل از بین بردن این معضل اجتماعی:

کارآفرینی اجتماعی را می‌توان نوعی فعالیت بشر دوستانه از طریق کسب و کارهای کوچک و بزرگ دانست که هدف اصلی آن حل مسائل و آسیب‌های اجتماعی است، که در جامعه روستا وجود دارند. در واقع کارآفرینان اجتماعی تصمیم دارند از طریق تعریف و پیاده‌سازی مدل‌های جدید کسب و کار و ارائه مفاهیم جدیدی از کمک کردن، به یاری محرومان و افراد نیازمند بپردازند و از این طریق میان برنامه‌های خیرخواهانه و فعالیت‌های اجتماعی رابطه برقرار کنند.

کارآفرینی به ‌عنوان پدیده‌ای نوین در توسعه اقتصادی فرهنگی و اجتماعی یک جامعه، نقش مؤثری در توسعه و پیشرفت روستای طنجور می‌تواند ایفا ‌کند زیرا که این روستا پتانسیل‌های لازم برای حرکت‌های عظیم اجتماعی را دارد که تا کنون به آن توجه نشده است. اعتمادسازی و افزایش میزان مشارکت مردم را بهترین راهکار برای رفع مشکلات اجتماعی اعلام کرد.

اعتیاد:

یکی از مشکلات و معضلات بزرگ که از لحاظ بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی عوارض جبران ناپذیری را به مردم روستا تحمیل می کند، اعتیاد به مواد مخدر محسوب می شود. گسترش این آسیب اجتماعی، هنجارهای اخلاقی، فرهنگی و ارزش های جامعه روستا را نشانه رفته است. اعتیاد به عنوان نوعی بیماری اجتماعی پدیدار شده و عوارض روانی و جسمی نیز با خود به همراه دارد. اعتیاد علاوه بر ایجاد تغییرات فیزیکی در فرد، تغییرات روانشناختی را نیز با خود به همراه دارد. از آنجایی که مصرف مواد مخدر، با تغییرات شیمیایی محیط مغز همراه است، شخصیت فرد مصرف کننده نیز بشدت تحت شعاع این تغییرات قرار می گیرد.  تمام ابعاد زندگی یک فرد معتاد حول محور اعتیاد می چرخد و این روند تمام فکر، ذهن و حتی فعالیت های شخص را در بر می گیرد. این آسیب اجتماعی می تواند همه اقشار یک جامعه روستا را درگیر خود نماید. مواد مخدر بر جنبه هایی از مغز که نظارت و کنترل بر روی نیازهای مهم و اساسی انسان را دارند، مسلط شده و این ابعاد مغز را مطیع خود می سازد.

پدیده اعتیاد، منحصر به طبقه خاصی از نظر اجتماعی نیست و هر طبقه و هر قشری را می تواند به دام خود رهنمون سازد. اگرچه ممکن است اعتیاد به عنوان یکی از آسیب های بزرگ اجتماعی برای همیشه ریشه کن نشود. اما با اندیشیدن تمهیدات مناسب و اقدامات مقتضی می توان با کنترل و مسلط شدن بر این معضل خانمان سوز، از یک بحران و رکود اجتماعی جدی و خطرناک جلوگیری به عمل آورد. از علائم و نشانه های ظاهری این بیماری می توان گرایش به سمت انزوا طلبی و تنهایی، کاهش چشمگیر سطح عملکرد در ابعاد مختلف مانند بهداشت فردی، کاهش سطح کیفی زندگی، فراموشی زیاد، از بین رفتن تدریجی عواطف و احساسات با نزدیکان، کاهش حس مسؤولیت پذیری، نوسانات رفتاری نظیر پرخاشگری، کاهش اشتها و بیخوابی یا کم خوابی غیر طبیعی را عنوان نمود.

 راه حل جلوگیری از اعتیاد:

 یکی از اهرم های قوی برای جلوگیری از اعتیاد در جامعه روستا، سرمایه اجتماعی است. شبکه ای از روابط و پیوندهای مبتنی بر اعتماد اجتماعی بین فردی و بین گروهی و تعاملات افراد با گروه ها،  و نهادهای اجتماعی است که انرژی لازم برای تسهیل کنش ها در جهت اهداف فردی و جمعی را فراهم می کند. وجود عوامل حمایت کننده مانند سرمایه اجتماعی برای پیشگیری و مبارزه با اعتیاد و بهبودی از آن امری ضروری است. در واقع می توان گفت موفقیت اجتماعی شدن امر مبارزه با مواد مخدر وابسته به کم و کیف سرمایه اجتماعی است. شواهد پژوهشی نیز حاکی از نقش و اهمیت سرمایه اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با موادمخدر است. بنابراین شناخت همه جانبه و صحیح از پدیده اعتیاد و برنامه ریزی در راستای افزایش سرمایه اجتماعی و عوامل حمایت کننده می تواند راهگشای برنامه ریزی و موفقیت هر چه بیشتر در اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر باشد.

مهاجرین به روستا:

سومین عنصر، مهاجرد ت بعضی خلاف کار به روستا ست. مهاجرت بعضی خانوارهای  به محیط روستا باعث گردیده است نظم اجتماعی را در سطح روستا برهم بزند. رعایت نکردن فرهنگ عمومی در سطح روستا، نگهداری دام(گوسفند داری) در محیط روستا، مواد مخدر فروشی در سطح روستا و... عوامل دیگر باعث گردیده است خانواده های روستا را نگران نماید. این اعمال هم سلامت جوانان روستا و هم باعث عدم روحیه نشاط آور در سطح روستا می گردد.

راه حل جلوگیری از این عوامل:

شورای اسلامی و دهیار روستا باید راه حلی پیدا نماید که از مهاجرت افراد خلافکار دز سطح روستا جلوگیری نماید. قبل از اینکه زمین یا خانه به آنها بفروشد از خریدار(مهاجر) اطلاعاتی (از سکونت قبلی آنها)کسب نماید و از آنها تعهد بگیرد.

3 - فعالیت های اقتصادی:

فعالیت های اقتصادی در سطح روستا عبارتند از: اشتغالزایی در زمینه صنایع دستی، کسب و کار مغازه ای، کسب و کار خانگی، کسب و کار کارگاهی

- صنایع دستی

 

 

 

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : جمعه 25 تير 1400
زمان : 12:25


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.